سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمتر از نیم درصد خودروسازان داخلی از فناوری نانو استفاده می کنند

طبق آخرین آمار به دست آمده تنها 0.5 درصد از خودروسازان داخلی از فناوری نانو برای بهبود کیفی محصولات استفاده می کنند و امید است که این آمار تا 5 سال آینده بهبود پیدا کند.

مهندس سید یاسر دریا باری کارشناس گروه خودرو کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در گفتگو با خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت: کاربرد های نانو تکنولوژی همه جا همراه با هزینه کمتر، دوام و عمر بیشتر، مصرف انرژی پایین تر، هزینه نگهداری کمتر و خواص بهتر است و یکی از چشم انداز های امیدوار کننده این تکنولوژی پیشرفته تحول در صنعت خودروسازی میباشد که یکی از اصلی ترین موضوعات تکنولوژی ساخت مواد با خواص جدید است.

وی در ادامه افزود: مواد ساخته شده توسط فناوری نانو ارزش افزوده بسیار بالا و کارایی بالاتری در تمام صنایع خواهند داشت که صنعت خودرو نیز از آن مستثنی نیست.

مهندس دریاباری اظهار داشت: ساخت کاتالیزورهای اگزوز خودرو جهت کاهش آلودگی هوا ، لایه های خیلی محکم با خصوصیت ویژه ای مثل الکتروکرومیک یا همان رنگ پذیری الکتریکی و یا خود پاک کنندگی برای استفاده در شیشه ها و آینه های خودرو و سازگار کردن خودرو با محیط زیست و بسیاری از موارد دیگر از جمله کاربرد هایی هستند که نانوتکنولوژی در صنعت خودرو خواهد  داشت.

وی تصریح کرد: شرکتAabstore به تازگی گزارش جدیدی با عنوان " فناوری نانو و نانو مواد در صنعت خودرو، کاربرد ها ، محصولات بازارهای جهانی ، شرکت ها و درآمد ها" منتشر کرده است که بر اساس این گزارش در حال حاضر شرکت های خودرو سازی برای بهبود عملکرد خودروها از فناوری نانو مواد استفاده می کنند که متاسفانه استفاده از این تکنولوژی در صنایع خودرو سازی داخلی ایران به کمتر از 0.5 درصد می رسد  اما به پیش بینی کارشناسان تا 5 سال آینده در حدود 10 تا 25 درصد صنعت خودروسازی داخلی متاثر از فناوری نانو خواهد بود.

کارشناس خودرو کارگروه صنعت و بازار قابلیت های ساختاری و متنوعی در صنایع خودرو سازی می شود و ضمن سازگاری با محیط زیست و جایگزینی با مواد سمی و گران منجر به ارتقای عملکرد آن ها می شود و باید توجه داشت که استفاده از نانو مواد در فناوری خودرو ایمنی خودرو و سرنشین را نیز بالا می برد.

وی در ادامه تاکید کرد: طبق گزارش جدید با یک برآورد محتاطانه ارزش بازار جهانی محصولات مبتنی بر فناوری نانو و مواد در صنعت خودروسازی در سال 2010 حدود 246 میلیون دلار بوده است بر اساس پیش بینی خوشبینانه این گزارش نیز ارزش این بخش تا سال 2015 به یک میلیارد و 852 میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

مهندس دریا باری اذعان داشت: در هشت سال اخیر در جهت کاربرد فناوری نانو در صنعت خودروسازی فعالیت های گسترده ای انجام شده است که از آن جمله می توان به کاربرد فناوری نانو در شیشه و همچین استفاده از رنگهاي مبتنی بر فناوری نانو در صنعت خودرو به جهت عملکرد آن ها به عنوان عایق، به طور مستقیم و غیر مستقیم اشاره کرد که این امر می تواند در هزینه نهایی تولید خودرو نقش مهمی داشته باشد.

کارشناس بخش خودرو کارگروه صنعت و بازار ستاد فناوری نانو در پایان بیان کرد: استفاده از فناوری نانو در صنعت خودروسازی داخلی هنگامی می تواند موفقیت کامل تلقی شود که خودروسازان داخلی با کمک این فناوری و با رویکرد دستیابی به بازار جهانی و در رقابت با خودرو سازان بین المللی، افزایش کیفیت خودروهای داخلی را سرلوحه کار خویش قرار دهند و از طرفی حمایت مسئولان و مدیران صنعت خودرو از ورود فناوری نانو به بطن این صنعت می تواند بازار بسیار مناسبی جهت استفاده از دستاورد های تحقیقاتی کشور در این زمینه ایجاد کند./ع2

 

برچسب ها: نانو ، فناوری ، محصول
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.