سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/امام جمعه مشهد:

طلبه آسماني شدن نيازمند اراده است و بايد در راستاي رسالت اصلي طلاب به وجود آید

امام جمعه مشهد داشتن اراده برای طلاب و روحانیون را در راستای رسالت اصلی آنها دانست و برای طلبه آسمانی شدن مهم عنوان کرد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، آيت الله سيد احمد علم الهدي در اختتاميه جشنواره بين المللي طلبه آسماني در تالار تربيت مشهد، با اشاره به وي‍ژگي هاي يك طلبه آسماني اظهار كرد: ويژگي­هاي طلبه آسماني، از ضروري ترين و حساس ترين مسائلي است كه به صورت جدي در جامعه روحانيت مطرح مي شود.

وي با بيان اينكه برخي مسائل در حوزه، به صورت شعار، احساسات و تعارفات ارائه مي شود، گفت: در عرصه اجتماعي بعضا با مسائل شعارگونه اي مقابل هستيم كه به خاطر آن موجوديت و واقعيت مسائل، جديت خود را از دست داده و در حوزه تعارفات مورد توجه قرار مي گيرد.

آيت الله علم الهدي خاطر نشان كرد: عناويني كه به صورت پسوند استفاده مي شود از اين نوع است و اشخاص در تعريف جامع و ماهيت اصلي خود عنوان نمي شوند.

وي عنوان كرد: متأسفانه در روحانيت مقدس ما نيز اين خسارت هاي فرهنگي به چشم مي خورد و اين عناوين تعارفي كه به صورت تيتر استفاده مي شود و به عنوان يك ارزش گزاري فرهنگي مطرح مي شود، ماهيت جدي خود را از دست داده است.

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اینکه ماهيت اصلي يك طلبه در چنين اصطلاحات تعارفي وجود ندارد، ابراز كرد: يكي از مطالبي كه به عنوان ماهيت جدي مورد بحث قرار مي گيرد و به صورت پسوند مطرح نيست، عنوان آسماني بودن براي يك طلبه است.

وي با اشاره به شاخصه هاي يك طلبه آسماني تصريح كرد: هيف است كه بخواهيم عنوان جشنواره طلبه آسماني را تنها در عنوان اين جشنواره خلاصه كنيم بلكه بايد به عنوان يك ماهيت جدي مورد بحث قرار دهيم.

وي با طرح اين سوال كه چه موجودي را مي توانيم به آسمان نسبت دهيم، بيان كرد: آسماني به حقايقي اطلاق مي شود كه داراي سبقه آسماني باشد و طلبه آسماني كسي است كه از سبقه آسماني و رنگ و خاصيت خدايي برخوردار باشد.

عضو شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان در خصوص چگونگي ارزيابي شاخصه هاي آسماني در طلاب، به فرمايش رسول اكرم(ص) اشاره كرد و افزود: «من كان للَّه كان اللَّه له» زيباترين مدرك در تعريف سبقه الهي است كه در اين زمينه مورد استفاده قرار مي گيرد.

امام جمعه مشهد با بيان اينكه رشد و كمال در حوزه هاي علميه نسبت به گذشته قابل مقايسه نيست، افزود: طلاب به معيارهاي طلبه آسماني كه مهمترين آن خدمت مخلصانه به دين به دور از موقعيت هاي اجتماعي و معيارهاي دنيوي است توجه فراوان داشته باشند.

وي اظهار كرد: يك طلبه وقتي وارد حوزه مي شود، تا اندازه اي كه روياها در موقعيت اجتماعي و در كانون انديشه او جبلان دارد، در كانون انديشه و تفكر افراد ديگر به اين اندازه جبلان نداشته باشد.

آيت الله علم الهدي، جبلان موقعيت و آرمان در انديشه و فكر را به عنوان يك سد بزرگ براي من كان لله شدن يك طلبه دانست و گفت: وقتي خداوند نيازهاي مادي يك انسان را مانند مسكن، خوراك و ... تأمين مي كند، يك طلبه نبايد به جز خدمت صادقانه و مخلصانه به امام زمان(عج) و دين اسلام تفكر ديگري داشته باشد.

وي با اشاره به پيامدهاي ارزشمند من كان لله بودن يك طلبه، بيان كرد: وقتي يك طلبه با اين انديشه، هيچ رشد اجتماعي را مد نظر نداشته باشد و شبانه روز دغدغه خدمت به امام زمان(عج) و دين مبين اسلام را داشته باشد، خداوند همه چيز او را تأمين مي كند.

عضو مجلس خبرگان رهبري عنوان كرد: اگر طلبه اي ادعا كند كه در طول مدت طلبگي اش نتوانسته است نقطه برجسته اي در پرونده خود، خدمت به امام زمان(عج) و دين اسلام ثبت كند، ضرر كرده است و به راحتي نمي توان به آن طلبه آسماني گفت و اگر او نيز توانست چنين ادعايي كند، هيچ انساني به سعادتمندي و خوشبختي او نخواهد رسيد.

برچسب ها: طلبه ، آسمانی ، شدن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.