سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

فعالیت 10 هزار نفر فرشباف در سلماس

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت سلماس گفت: در حال حاضر تقریباً 10 هزار نفر در شهرستان سلماس در تولید فرش فعالیت می‌کنند.

جعفر نوبخت در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، اظهار داشت: بر اساس آمار موجود بیش از 3 هزار کارگاه تولید فرش با 10 هزار بافنده در شهرستان وجود دارد که سالانه 5 هزار و 562 مترمربع فرش دستباف تولید می‌کنند.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان سلماس اضافه کرد: فرش ریز ماهی، طرح عبداللهی و کمال‌الملک در رج‌های 40 تا 50 در این شهرستان تولید می‌شود.

نوبخت از تشکیل اتحادیه صنفی بافندگان فرش دستباف در سلماس خبر داد و افزود: با تلاش خود بافندگان فرش و برنامه‌ریزها و پیگیری‌های اداره صنعت معدن و تجارت این شهرستان اتحادیه فرش در سلماس نیز راه‌اندازی شد که تا به حال 926 نفر عضو این اتحادیه و دارای پروانه کسب است.

وی با بیان اینکه از اواخر سال گذشته اقدامات لازم برای بهره‌مندی تمام بافندگان و دست‌اندرکاران صنعت فرش این شهرستان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی انجام شده‌، ادامه داد: برای این منظور از 926 نفر عضو اتحادیه فرش این شهرستان 560 نفر از آن‌ها زیر پوشش بیمه قالیبافی قرار گرفته‌اند و مابقی نیز به محض مراجعه جهت بیمه معرفی می‌شوند.

نوبخت تصریح کرد: شهرستان سلماس در فرش از قابلیت‌های ویژه برخوردار است که با برپایی کارگاه‌های مختلف آموزشی تلاش می‌شود از این هنر صنعت که میراث اجداد و نیاکان است به بهترین شکل حراست شده و هنرمندان، فرش‌های به مراتب زیباتر و با کیفیت‌تری تولید کنند.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان سلماس بیان داشت: برگزاری آموزش‌های لازم برای بافندگان فرش، دوره آموزش برای مربیان، دوره آموزشی برای اتحادیه‌ها از جمله اقداماتی است که در قالب برنامه عملیاتی در سال جاری به مرحله اجرا درمی‌آید تا بافندگان فرش به ارتقای توانایی‌های خود اهتمام کنند.

وی از تابلو فرش تولیدی در شهرستان سلماس به عنوان سفیر فرهنگی این شهرستان نام برد و متذکر شد: شهرستان سلماس در زمینه تولید فرش دستباف دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای است و این هنر با آداب و رسوم این دیار عجین شده و به عنوان بخشی از زندگی روزمره مردم محسوب می‌شود و ضمن تأمین معیشت، در برخی از مناطق به عنوان شغل اصلی و در برخی مناطق دیگر شغل جانبی به شمار می‌‌رود./س

برچسب ها: سلماس ، معدن ، ارومیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.