سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پژويان در دانشگاه علم و صنعت:

ساختار مالياتي ايران اشتباه است

يک استاد دانشگاه گفت: فشار مالياتي بر بخش صنعت ايران بسيار بالاتر از ديگر کشورهاست که اين مهم مشکلاتي را به نوبه خود به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران در مناظره اي که  تحت عنوان اقتصاد بدون نفت به همت بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت برگزار شد جمشيد پژويان با بيان اينکه اقتصاد يک علم و دانش است که بايد به آن مثبت بنگريم، اظهار داشت: امروزه با وجود اقتصاد عظيم در دنيا و سرعت در مبادلات، کشورها توانسته اند بحران ها را پشت سر بگذارند.

وي با اشاره به فراهم شدن و حفظ کارايي اقتصادي به عنوان يک چارچوب در اقتصاد گفت: تنها علامت اين کارايي اصلاح قيمت هاي نسبي است که بايد صورت بگيرد.

پژوهان با اشاره به تاثير منفي تحريم ها در اقتصاد کشور تصريح کرد: اعمال تحريم ها موجب به هم ريختگي بازار ارز در کشور شده و آن هم بدليل کاهش فروش نفت در اين چند سال اخير بوده است.


اين کارشناس اقتصادي افزود :براي عبور از بحران اقتصادي در کشور بايد اقتصاد را از باز بودن به سمت بسته سوق داده و در واقع بخش توليدي را جايگزين واردات کنيم.

رئيس شوراي رقابت با اشاره به اقتصاد بومي و اسلامي تصريح کرد: قوانين اسلامي بايد به صورت دستور در اقتصاد خود را نشان دهد و اقتصاد به عنوان يک علم مثبت پذيرفته شود.

پژويان اضافه کرد: يکي از مشکلاتي که در اقتصاد کشور وجود دارد اين مسئله است که امکان  کسر درآمدها از ماليات را نداريم و در غرب بيش از 80 درصد از درآمدها از طريق ماليات جمع آوري مي شود.

پژويان با بيان اينکه براي افزايش درآمد مالياتي نيازمند اصلاحات هستيم، گفت: در اصلاح ساختار مالياتي بايد جامعه  پذيراي اين مسئله باشد و به هدف هم اصابت کند.

وي ابراز داشت: ساختار مالياتي ايران از سال 1345 اشتباه بوده و بيشتر فشار مالياتي در کشور به بخش صنعت وارد بوده است.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: اصلاح ساختار مالياتي بايد به وسيله کساني که اقتصاد مالياتي را در کشور مي دانند صورت بگيرد.

رئيس شوراي رقابت خاطر نشان کرد: در کشورهاي پيشرفته کارشناسان اقتصادي صرفا به نقد و بررسي مباحث اقتصادي مي پردازند و برخلاف کشور ايران از پذيرفتن هر گونه پست و مقام حقوقي خودداري مي‌کنند.

وي با اشاره به طرح هدفمندي يارانه ها گفت: اشکال در ساختار يارانه ها به دليل انحرافات و نوع يارانه باز وجود داشته و دارد.


پژويان ادامه داد: در هدفمندي يارانه ها بهتر است که سهمي مربوط به نرخ توليد را از طريق کاهش ماليات به صورت هدفمندي اختصاص دهيم.


رئيس شوراي رقابت در پايان خاطر نشان کرد: يکي از موفقيت هاي هدفمندي يارانه اصلاح مصرف در کشور و قطع قاچاق نفت و مشتقات آن است و نبايد فقط نکته هايي منفي اين طرح را نشانه گرفت.


انتهاي پيام/

برچسب ها: پژویان ، دانشگاه ، مالیاتی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.