سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

بازدید مسئولان عتبه عباسیه عراق از طرح ملی مذهبی بافت فرش عتبات عالیات در کاشان

چهار نفر از مسئولان تولیت حرم ابالفضل العباس ( ع) عراق از کارگاه های بافت فرش حرمهای عتبات عالیات در کاشان و نحوه پیشرفت کار بازدید کردند.

یکی از مسئولان تولیت حرم ابالفضل العباس ( ع) عراق در حاشیه بازدید در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان در کاشان با تقدیر از دست اندرکاران اجرایی این طرح بزرگ ملی مذهبی گفت: این طرح در دنیا منحصر به فرد است.

وی با تاکید بر اینکه تمام مسئولان و خادمان عتبه عباسیه نایب الزیاره و دعاگوی تمامی این بافندگان در عتبات عالیات بویژه حرم اباالفضل العباس هستند افزود: طرح فرش بافی بصورت ماشینی برای حرمهای عتبات از دیگر کشورها نیز انجام می شود اما طرح فرش بافی ایران در کاشان که بصورت نفیس و دست باف با اندازه های متفاوت انجام می شود کاری بسیار نادر و ارزنده است که به دست زنان هنرمند و عاشق اهل بیت در این منطقه از دل و جان انجام می شود.

این مسئول تولیت عتبه عباسیه مژده اعزام بافندگان فرش عتبات به کربلا را نیز خبر داد و گفت: عتبه عباسیه هزینه استقرار و اسکان بافندگان در کربلای معلا را تقبل می کند.

مسئول طرح ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در کاشان نیز در ادامه این گفتگو افزود: این طرح 9 هزار مترمربعی در قالب 600 تخته فرش، کناره و قالیچه در ابعاد مختلف به دست یکهزار و 600 بانوی کاشانی طی دو سال بافته می شود.

حاج سید محسن واجدی افزود:این فرشها در 4 کارگاه فرش بافی واقع در حسینیه سجاد، حسینیه شهر مشکات، فرهنگ سرای مهر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری و خانه فرش ترنج و محراب کاشان برای حرمهای مطهر و مقدس امیرالمومنین(ع) در نجف، حضرت امام حسین(ع) ، قمر منیر بنی هاشم ابالفضل العباس، خیمه گاه و تل زینبیه در کربلا بافته می شود.

وی با اشاره به خدمت 1800 نفر عوامل اجرایی و بافنده در مجموع درکار بافت این فرشها افزود: برای بافت این فرشها چله ای (تار) از جنس ابریشم و نخ آن از بهترین پشم بهاره سیرجان و کرمانشاه با 15 نوع رنگ گیاهی از نوع پوست گردو، روناس، برگ مو، قرمزدانه، گرده قوره انگور ، قره قورت، زاج و غیره استفاده می شود.

به گفته وی، نقشه این فرشها نیز توسط استادکار برجسته و باسابقه کاشانی امیر حسین کریم پور با استفاده از عصاره و جوهره ای از طرحهای 500 ساله فرش دستباف در کاشان طراحی شده است.

واجدی، اجرت بافت هر گره برای بافندگان را خاطرنشان کرد و گفت: بانوانی که حضوری مرتب و منظم در کارگاه داشته باشند و بافت زیبا و با کیفیت را ارائه کنند از یک سفر رایگان به کربلای معلی بهره مند می شوند.

وی عنوان کرد:برخی بافندگان فرش که به دلیل نذر، از دریافت دستمزد خودداری می کنند اجرت آنها جداگانه در صندوقی جمع‌آوری و برای بافندگان نیازمندهزینه می‌شود./ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.