سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

تاثیر ورزش و مصرف کلسیم در پیشگیری از پوکی استخوان

ورزش کردن و مصرف روزانه کلسیم از مبتلا شدن به بیماری پوکی استخوان جلوگیری می کند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، دکتر گنجی متخصص ارتوپد با بیان این مطالب گفت:بیماری پوکی استخوان در اثر کمبود کلسیم و بیشتر در رده سنی بالا ایجاد می شود.

براساس این گزارش استخوان ها تا 30 سالگی محکم می شوند و از 30 سالگی به بعد روند تحلیل آنها شروع می شود.و اگر کلسیم به مقدار کافی به آنها نرسد دچار پوکی میشوند.

بنابراین گزارش از عواملی که باعث پوکی استخوان می شوند می توان به کمبود کلسیم مثل کسانی که لبنیات نمی خورند،نداشتن تحرک چون استخوانها با تحرک و ورزش محکم می شوند ،دود سیگار چون از جذب کلسیم در استخوانها جلوگیری می کند.

کارشناس تغذیه هم در این خصوص می گوید :کلسیم مهمترین و فراوان ترین ماده معدنی در بدن است که بیشترین کلسیم در استخوان ها و دندان هاست که منابع غنی کلسیم را می توان در شیر ،لبنیات ،ماست،کشک ،قره قروت و بستنی جستجو کرد.

فیروزه می افزاید :کمبود کلسیم در کودکان باعث راشیتیسم ،در نوجوانان باعث نرمی استخوان و در بزرگسالی باعث پوکی استخوان میشود.

وی خاطر نشان می کند علاوه بر این موارد ویتامین D برای جذب کلسیم از طریق روده لازم است که متاسفانه مصرف نابه جای نوشابه ها و غذاهای فانتزی جایگزین دوغ و لبنیات در سفره ایرانی ه ا شده است.

برپایه این گزارش دکتر قدوسی متخصص ارتوپدی برای پیشگیری از این بیماری می گوید:قبل از سن 50سالگی 200 واحد در روز ،بعد از سن 50 سالگی 400 واحد در روز و بعد از سن 70 سالگی 600 واحد در روز ویتامین D مصرف کنند و بهتر است روزانه 3 تا 4 واحد لبنیات استفاده شود./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.