سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

طرح شبنم کسب ثروت نامشروع و رانت خواری را از بین می برد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی گفت: طرح شبنم یا همان طرح شبکه بازرسی نظارت مردمی در حقیقت ایجاد سامانه‌ای را دنبال می‌کند که در آن همه مردم می‌توانند تنها با داشتن یک گوشی تلفن همراه دارای دوربین و با استفاده از نرم‌افزاری که در اختیارشان قرار گرفته است، علاوه بر اطمینان از اصالت کالای خریداری شده، یاور دولت در شناسایی عوامل توزیع کالای قاچاق و جعلی باشند.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، عظمایی در خصوص دلایل اجرای این طرح افزود: در اکثر کشورهای دنیا کالای قاچاق و جعلی به عنوان یک کالای غیر قابل اطمینان و نامطمئن شناخته می شود؛ چرا که مشخص نبودن کانال توزیع، واسطه‌ها و تولید کننده واقعی ، موجب سردرگمی مصرف کننده و عدم اعتماد وی به اصالت کالا گردیده و این پرسش را تداعی مینماید که آیا کالا دارای کیفیت مورد نظر خواهد بود یا خیر علاوه بر آن، کالای قاچاق با گسترش اقتصاد زیر زمینی فشار مالیاتی را بر بخش رسمی دست اندرکاران تجارت وارد کرده ، در نتیجه درآمد این گروه را کاهش داده و نهایتا تولید داخلی را تهدید می‌کند.

افزایش ثروت نامشروع و رانت خواری نیز از دیگر آثار زیانبار تجارت کالای قاچاق و جعلی است. به همین علت وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی بخش تجارت و شبکه توزیع کالا، برای مبارزه با توزیع کالای قاچاق و جعلی، اقدام به ایجاد سامانه شبکه نظارت مردمی یا شبنم کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح شبنم یک طرح زیرساختی است که یکی از وظایفش مبارزه با قاچاق است، اظهار داشت: براساس اسناد گمرکی که فرد وارد کننده کالا نشان می دهد و بر اساس اینکه کالا از چه کشور و چه شرکتی وارد شده است ، هم سازمان و هم گمرگ تک تک این مدارک را به صورت دقیق بررسی کرده و تاییدیه مورد نیاز هم از شرکت مربوطه دریافت میگردد در این صورت امکان و بستر قاچاق کالا به شدت کاهش می یابد.

عظمایی ادامه داد: تجارت کالاهای قاچاق تا به امروز زیان‌های مختلفی در اقتصاد ایران بر جای گذاشته ولی پس از اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی استفاده از اجناس بی‌کیفیت و قاچاق خارجی به صرفه نبوده و مصرف‌کنندگان با تغییر نگرش خود بی‌رونقی در بازار این کالاهای مجعول را موجب شده‌اند و امروز با بکارگیری این سامانه می‌توان امیدوار بود که ورود و عرضه کالاهای قاچاق به کشور به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در گمرکات و مبادی ورودی استان بیش از 3 میلیون عدد بارکد طرح شبنم بر روی کالاهای وارداتی نصب شده است.

عظمایی با بیان اینکه در مرحله اول طرح رهگیری کالاهای وارداتی، نصب بارکد شبنم بر روی کالاهایی همچون انواع لوازم خانگی، صوتی، تصویری و موبایل، آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی، رایانه و ملحقات آن ضروری است، اضافه کرد: فعالان اقتصادی این حوزه‌ها باید برای دریافت بارکد اقدام کنند.

وی افزود: در این طرح هر تولیدکننده و واردکننده رسمی با مراجعه به سامانه شبنم برای هر قلم محصول خود، بارکد دو بعدی دریافت کرده و بر روی کالا نصب می‌کنند که این بارکد علاوه بر اینکه حاوی اطلاعات کامل کالاست، قابلیت استعلام از سامانه را داشته و اصالت و کیفیت کالا را نیز برای خریدار تضمین می‌کند/س

برچسب ها: طرح ، شبنم ، رانت خواری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.