سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارزيابي اقدامات وزير خارجه جديد آمريکا

جان کري و باراک اوباما دو قطب مخالف در عرصه سياست خارجي؟! + ديدگاه آنها در خصوص ايران

گمانه زني ها در مورد احتمال نامزدي "جان كري" براي تصدي مقام وزارت امور خارجه آمريكا در حالي مطرح مي شود كه آمريكا با چالش هاي خارجي بسياري مواجه است از جنگ داخلي در سوريه گرفته تا آزمايش هاي موشكي كره شمالي و موضوع هسته اي ايران.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سي ان ان، اين شبکه در گزارشي نوشتجان كري با تجربه اي 30 ساله و عضويت در كميته روابط خارجي سنا چهره اي قابل احترام نزد سياستمداران آمريكائي است. وي با بسياري از رهبران و سياستمداران بالارده جهان ارتباطات گسترده اي دارد. وي همچنين با حامد كرزاي رئيس جمهوري افغانستان نيز رايزني هاي بسياري كرده است. "نيكلاس برنز" سفير پيشين آمريكا در مورد وي مدعي است: "كمتر مردي وجود دارند كه به اندازه كري تجربه داشته باشند."  
 
همچون اوباما، جان كري نيز از خط مشي مذاكره با ايران براي حل مشكلات پيروي مي كند. با اين حال عليرغم آنكه در گذشته وي با مقامات ارشد دولت سوريه ديدارهايي را داشته است اما هم اكنون از مداخله نظامي ناتو در سوريه و مسلح كردن تروريست هاي سوري دفاع مي كند با وجود آنكه در اين مورد مخالفت هايي از جانب كابينه اوباما وجود داشته است.  
 
قطعا خاورميانه براي سناتور كري بهترين گزينه خواهد بود. وي سفرهاي بسياري به كشورهاي خاورميانه داشته است. وي قصد دارد تا در زمينه مذاكرات به اصطلاح "صلح" فلسطينيان و رژيم صهيونيستي نيز نقش مهمي را ايفا نمايد.  
 
كري همچنين توجه ويژه اي بر مسائل مرتبط با انرژي و تغييرات اقليمي خواهد داشت. همسر وي "ترزا هاينز كري" نيز از هواداران گروههاي حفظ محيط زيست است.  
 
با اين حال تاثيرگذاري وي بر سياست خارجي آمريكا نامشخص است. موضع گيري اوباما و كري در قبال بحران سوريه با يكديگر متفاوت است. با اين حال چنين اختلاف نظرهايي مي تواند در برخي موارد سودمند نيز باشد. به نظر مي رسد كري قصد داشته باشد تا چشم اندازهاي جايگزيني را براي عرصه سياست خارجي آمريكا تعيين كند.  
 
اوباما نشان داده كه علاقمند است تا شخصا در مورد سياست خارجي آمريكا اظهار نظر كند و خط مشي آن را تعيين كند با اين حال در صورت انتخاب جان كري به مقام وزارت امور خارجه در اين مورد و اختلفات احتمالي اش با كري ابهاماتي بوجود مي آيد. 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.