سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیریت فوتبالی در کشورهای مختلف جهان؛

از رئیس تا مالک، از ورزشی تا غیر ورزشی!

مدیریت فوتبال در سراسر جهان از مهمترین مسئولیت ها در دنیای مستطیل سبز است که گاهی در برخی کشورها شعاع دایره قدرت آنها بیشتر و در برخی دیگر نیز کوچکتر است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران مدیران فوتبالی در سراسر جهان ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند در لیگ ها مطرحی مثل انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و... مدیران جایگاه خاص خود را دارند در برخی کشورها اختیارات بیشتری به مدیران داده می شود و در برخی موارد نیز اختیارات آنها محدود تر است مدیران در برخی کشورها الزاماً فوتبالی و در برخی دیگر غیر فوتبالی هم دیده می شوند.

در برخی از کشورها به جای مدیر، مالکان باشگاه ها هستند که تصمیم گیرنده نهایی می باشند اما به هر حال مدیران مردان اول باشگاه های فوتبالی هستند که در تصمیم گیری تیم نقش بزرگی دارند.

**فوتبال انگلیس و مدیریت سرمربیان

در فوتبال انگلیس اختیارات تیم ها بیش از مدیرانشان به سرمربیان داده می شود سرمربیان از مالکان باشگاه مجوز مدیریت و پول دریافت می کنند و حوزه اختیارات و تصمیم گیری هایشان وسیع است و کسی در کار آنها دخالت بیجا نمی کند.

سرمایه گذاران و مالکان با سرمایه گذاری مناسب و سپردن کارها برعهده مربیان و سرمربیان به آنها اجازه می دهند تا قدرت اول باشگاه را در دست بگیرند و با سیاست خاص خودشان و اختیارات تام به امور تیم بپردازند و از همین رو مربیان انگلیسی در موفقیت یا عدم موفقیت تیم هایشان بسیار پررنگ است.

**فوتبال ایتالیا و قدرت مالک

در فوتبال ایتالیا حرف اول را مالکان باشگاه ها می زنند بنابراین مربیان ایتالیایی حوزه قدرت و تصمیم گیری وسیعی ندارند آنها تابع قوانین و نظرات فردی هستند که خود را مدیر می خواند البته جمعی از افراد به عنوان هیئت مدیره در این باشگاه ها حضور دارند ولی باز هم تصمیم گیرنده نهایی همان مالک باشگاه می باشند.

به همین خاطر شاید کار در باشگاه های ایتالیایی نسبت به کار در باشگاه های انگلیس سخت تر باشد چراکه این مربیان در مقایسه با انگلیسی ها دشواری های بیشتر و اختیارات کمتری دارد که در برخی موارد برای آنها مشکل ساز می شود.

**فوتبال اسپانیا و مدیریت زیر ذره بین

در فوتبال اسپانیا خود مدیران زیر ذره بین مجمع قرار دارند در واقع فوتبال اسپانیا در سطح مدیریت خود دو قطبی است در یک قطب مدیران اجرایی قرار دارند و در قطب دیگر مدیرعامل و هیئت مدیره که قطب اول روی کار قطب دوم نظارت دارد.

بنابراین در فوتبال اسپانیا پیچیدگی های خاص از لحاظ مدیریتی وجود دارد و به طور کلی قدرت صرفاً به دست یک فرد خاص نیست بلکه مجموعه ای از افراد با اصول و مقررات خاص در حالی در کنار هم کار می کنند که بر کار یک دیگر نیز نظارت دارند و اصولاً تمرینات به دست آمده یک گروه و نه زاییده ذهن یک فرد هستند.

**فوتبال آلمان و تلفیق مدیران ورزشی و غیر ورزشی

فوتبال آلمان را شاید بتوان کلکسیونی از مدیران ورزشی و غیر ورزشی دانست در واقع در دو بخش فنی و سیاست گذاری باشگاه تفکیک بوجود آنده است بخش فنی که نیاز به حضور ورزشی های با تجربه دارد به دست اهالی فوتبال می افتد و بخش سیاست گذاری های کلان باشگاه نیز برعهده غیر ورزشی ها می باشد.

یک قانون خاص و ویژه در فوتبال آلمان باعث می شود که شرایط مالکیتی همچون ایتالیا در آن به وجود نیاید این قانون می گوید که بیشتر سهام باشگاه فوتبال باید در اختیار اعضای باشگاه باشد و فضا برای سرمایه گذاری کلان وجود ندارد.

این قانون اگرچه به عقیده بسیاری ورود مالکان با سلایق خاص و دادن نبض اختیارات به آنها را مانع شده است ولی از طرف دیگر در برخی موارد باعث کمبود بودجه و جلوگیری از پیشرفت باشگاه ها می شود چراکه سرمایه گذاری در رشته ای همچون فوتبال می تواند در بسیاری از موارد به حل مشکلاتی نیانجامد.

**فوتبال ایران و مدیریت سلیقه ای

در فوتبال کشور ما شرایط به گونه ای دیگر است و قانون خاصی وجود ندارد و مدیریت از باشگاهی به باشگاه دیگر متفاوت است مدیران فوتبال کشور می توانند حوزه اختیارات کلی تیم را برعهده بگیرند اما چندی بعد توسط هیئت مدیره تعویض شوند مدیران اغلب برای مدت کوتاهی روی صندلی ریاست می نشینند و فرصت کافی برای تصمیم گیری و برنامه ریزی های بلند مدت و کلان ندارند.

برخی از مدیران در فوتبال چنان نبض باشگاه را در اختیار می گیرند که هیچ تصمیمی جز تصمیم آنها اجرا نمی شود و در برخی موارد دیگر مدیران حوزه اختیارات وسیعی به سرمربیان خود می دهند و خود چندان در امور تیم دخالت نمی کنند در فوتبال کشور هم مدیران ورزش و هم غیر ورزش دیده می شود و مدیران به صورت سلیقه ای انتخاب و به صورت سلیقه ای تر برکنار می شوند.

این داستان پرپیچ و خم و عجیب مدیریت فوتبال است./مح

برچسب ها: مدیریت ، جهان ، فوتبال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.