سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج / رئیس دانشگاه کردستان:

متمرکز کردن آزمون دکتری در آموزش عالی بی‌عدالتی است

رئیس دانشگاه کردستان گفت: اعمال سلیقه در آزمون دکترا در آموزش عالی بی‌عدالتی بوده و نظر برخی رؤسای دانشگاه‌های تهران مبنی بر متمرکز کردن پذیرش دانشجوی دکتری توهین و ظلم در حق دانشجویان و دانشگاه‌های دیگر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، امینی در واکنش به سخنان رئیس دانشگاه صنعتی شریف مبنی بر اینکه «‌خودمان در دانشگاه وزن مصاحبه دکتری را بالا و پایین می‌بریم» واکنش نشان داد و این اظهارات را مغایر عدالت آموزشی نامید.
وی افزود: پذیرش دانشجوی دکتری به صورت نیمه متمرکز« 50 درصد آزمون و 50 درصد مصاحبه » یکی از راه‌های عدالت آموزشی بوده و موجب ایجاد فرصت برای دانشجویان همه استان‌ها و رقابت سالم می ‌شود.

وی با تأکید براینکه آزمون دکتری باید مانند آزمون کارشناسی ارشد بدون جهت‌گیری و با شرایط یکسان برگزار شود گفت: استادان سایر دانشگاه‌ها هم باید از کل دانشگاه‌های برجسته کشور انتخاب شده و به دانشگاه‌های تهران محدود نشود.

امینی تصریح کرد: باتوجه به اینکه در سال گذشته ایران دو درصد رشد علمی جهان را داراست و در منطقه اول و در دنیا پله هفدهم را کسب کرده، بخش زیادی از این موفقیت مربوط به دانشگاه های غیرتهرانی است.

وی خاطرنشان ساخت: در گذشته آزمون دکتری به صورت متمرکز برگزار می شد و هر دانشگاه به طور مستقل فراخوان داده و دانشجوی دکتری پذیرش می‌کرد که در نتیجه به تدریج این مسئله به ضرر دانشجویان خارج از آن دانشگاه تمام می‌شد.

رئیس دانشگاه کردستان ادامه داد: اما با ورود دولت به این مقوله سال گذشته آزمون دکتری به صورت نیمه‌متمرکز برگزار شده و تعداد 20 دانشجوی دانشگاه کردستان در مقطع دکتری سایر دانشگاه‌ها پذیرفته شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: در پی اختصاص اعتبارات در سفر مقام معظم رهبری به کردستان و نیز سفرهای استانی دولت در خصوص کمک به آموزش عالی کردستان کمک‌های قابل توجهی شد و فاصله دانشگاه کردستان با سایر دانشگاه‌های معتبر کشور کمتر شد و اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه با گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های بزرگ رقابت دارند.

به گفته این مقام مسئول، در حالی که در آزمون‌ها و کنکورهای سراسری نفرات برتر و رتبه‌های بالاتر دانشگاه‌‌های تهران را به عنوان دانشگاه محل تحصیل انتخاب می‌کنند و بخشی از نخبگان کنکور به پایتخت می‌روند.

امینی در پایان خاطرنشان کرد: رتبه‌های پایین‌تر در دانشگاه‌های استان‌های خود ادامه تحصیل می‌دهند اما باز وقتی فضای آزمون و محک برابر باشد این دانشجویان شهرستانی هستندکه در مدارج عالی‌تر برنده شده و کرسی‌های دکتری را صاحب می‌شوند.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.