سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزايش صادرات پسته و خرما با گسترش صنايع تبديلي

گسترش صنايع تبديلي براي توليد محصولات جانبي پسته و خرما زمينه هاي حضور ايران را در بازارهاي جهاني فراهم مي کند.

داود يارمحمدي کارشناس کشاورزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به سطح توليد خرما و پسته در کشور گفت: شرايط ويژه اقليمي و آب و هوايي نواحي مرکزي و جنوبي ايران را منطقه اي مهم براي توليد پسته و خرما در سطح دنيا تبديل کرده است.

وي ادامه داد: براي استفاده از ظرفيت هاي توليد پسته و خرما گسترش صنايع تبديلي مي تواند سبب رونق اقتصادي اين بخش شود.

يارمحمدي به توليد محصولات جانبي پسته و خرما اشاره کرد و گفت: چيپس خرما و سرکه خرما از جمله محصولات جانبي تهيه شده از پسته و خرما است که با ايجاد کارگاه هاي کوچک صنايع تبديلي توليد اين محصولات در نقاط کوچک مثل نقاط روستايي و شهرهاي کوچک مي توان زمينه هاي اشتغال را براي جوانان جوياي کار فراهم کرد.

يارمحمدي فرهنگ سازي استفاده از اين محصولات را لازمه توليد اين محصولات جديد در کشور دانست و گفت: محصولات جانبي توليدي از خرما و پسته داراي ارزش صادراتي و غذايي بالايي است که با گسترش فرهنگ استفاده از محصولات اين واحدهاي توليدي مي توان از آنها حمايت کرد.

وي سرمايه گذاري در تأسيس منابع صنايع تبديلي اين بخش را اصل مهم در افزايش صادرات اين بخش دانست و خاطرنشان کرد: درحال حاضر خرما و پسته ايراني به صورت خام به کشورهاي آسياي ميانه و اکراين صادر مي شود که با گسترش صنايع تبديلي در اين بخش مي توان زمينه هاي صادرات را در کشورهاي ديگر فراهم کرد.

وي در پايان گفت: تجربه نشان داده است که کشورهاي عربي علاقه زيادي به استفاده از خرماي ايراني دارند که همين مهم مي تواند زمينه هاي حضور محصولات جانبي ايراني را از اين دست در اين کشور ها فراهم کند حتي مي توان جايگاه خوبي در کشورهاي اروپايي براي صنانيع تبديلي ايراني باز کرد./عب
برچسب ها: صادرات ، خرما ، پسته ، صنایع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.