سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقامات سابق دولت بوش:

آمريکا بايد ايران را بهتر بشناسد/ایران کشوری نیست که آمریکا جلوه می‌دهد

دو کارشناس برجسته آمريکايي و از مقامات سابق دولت بوش به کاخ سفيد و سياستگذاران آمريکايي پيشنهاد کرده اند دانسته هاي خود در مورد ايران را مورد بازنگري قرار دهند و شناخت بهتري از جمهوري اسلامي ايران پيدا کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، "فلانيت” و "هيلاري من لورت” دو کارشناس برجسته و از مقامات دو بوش در مقاله اي به لزوم شناخت بهتر ايران از سوي آمريکا تأکيد کرده اند.  
 
آنها در اين مقاله گفته اند يکي از موضوعات مهم جديدترين کتاب ما تحت عنوان رفتن به تهران چرا ايالات متحده بايد با جمهوري اسلامي ايران کنار بيايد اين است که اساسا بحث آمريکا در مورد ايران به وسيله مجموعه اي از افسانه ها و مسائل غير واقعي منحرف شده و به بيراهه مي رود، مسائلي مانند اين که جمهوري اسلامي غيرمنطقي است و به راحتي مي تواند در منطقه خود منزوي شده و نهايتا توسط ايالات متحده سست و متزلزل شود.  
 
يادداشتي در مجله هارپر تحت عنوان خطرات عدم درک راهبرد ايران به برخي از نکات مهم مقاله انتقادي ما در مورد "افسانه غيرمنطقي” اشاره کرده است اين يادداشت با اشاره به اين نکته شروع مي شود که در بيش از 30 سالي که از انقلاب اسلامي ايران مي گذرد، تحليل گران غربي همواره جمهوري اسلامي را به عنوان يک کشور بي ثبات جلوه داده اند.
 
و ما به اين نکته اشاره مي کنيم که اگر نخبگان سياسي غرب براي درک و شناخت ايران و انگيزه هايش تلاش مي کردند متوجه مي شدند که جمهوري اسلامي ايران خود را در عرصه سياست خارجي اش به عنوان بازيگر منطقه اي بسيار منطقي نشان داده است.   
دولت ايران در دهه 80 ميلادي جنگ را عليه عراق آغاز نکرد، بلکه تلاش کرد از مردم ايران در برابر تهاجم وحشيانه عراق که مستقيما مورد حمايت بسياري از همسايگان ايران و قدرت هاي غربي، از جمله ايالات متحده بود دفاع کند و وقتي در روند آن جنگ ايران سالها مورد حملات شيميايي قرار گرفت، دولت ايران و وابستگاه او ذخاير مواد شيميايي خود را تسليحاتي نکردند، اقدامي که ايران را قادر مي ساخت به نوعي به عراق واکنش نشان دهد.  
و اکنون سالهاست که سياستمداران ارشد و رهبران ديني جمهوري اسلامي دستيابي و استفاده از تسليحات هسته اي را رد کرده اند، زيرا از نظر آنها تسليحات هسته اي اخلاقيات اسلامي را نقض مي کند. 

اين دو کارشناس برجسته مي افزايند ما طرز تفکر و تعقل مرسوم غرب در مورد حمايت تهران از تروريسم را مورد انتقاد قرار داده ايم ما گفته ايم اگر غربي ها با دقت سوابق ايران را مورد بررسي قرار مي دادند متوجه مي شدند ايران انقلاب خود را با زور صادر نمي کند. 

درحالي که سياست گذاران ايران اسرائيل را نامشروع مي دانند ايران قصد نابودي آن را ندارد و برخلاف ادعاي غرب هرگز هم تهديد نکرده چنين کاري مي کند. 

رهبران ايران پيش بيني مي کنند که بي ثباتي دولت هاي آپارتايدي در قرن بيست و يکم منجر به سقوط ساختار سياسي کنوني اسرائيل نه نابودي مردم يهود خواهد شد چنين پيش بيني  اگرچه براي بسياري از اسرائيلي ها آزار دهنده است، اما به معني تهديد براي نابودي ساکنان يهود اسرائيل سرزمين هاي اشغالي نيست. 

ضمن آن که سوابق ايران نشان مي دهد، ايران با ايالات متحده خصومت ستيزه جويانه اي نداشته است در طي دو دهه گذشته هرگاه واشنگتن از ايران ياري خواسته، تهران در مورد مسائل مختلف با واشنگتن همکاري کرده است .

جمهوري اسلامي همچنان سياست خارجي خود را براساس اصولي که نشان دهنده ريشه هاي ديني و انقلابي آن» است ترسيم مي کند اما اکنون سالها است که راهبردهاي ديپلماتيک و امنيت ملي خود در موارد غير ايدئولوژيک را برپايه منافع ملي عبارتند از، آزاد بودن از تهديد و مداخله ديگران در امور داخلي اش، پذيرفته شدن دولتش توسط همسايشگان و قدرتمندترين دولت جهان(آمريکا). به مدت بيش از 20 سال جمهوري اسلامي ايران نشان داده است که مي تواند براي دفاع و پيشبرد اين منافع کاملا منطقي عمل کند شايد آمريکايي ها گزينه هاي تاکتيکي و راهبردي تهران مانند حمايت از حماس و حزب الله و پيگيري توانمندي هاي چرخه سوخت هسته اي را نپسندند اما اين گزينه ها با بي منطقي بودن فرسنگها فاصله دارد. 

"فلانيت لورت" که به عنوان کارشناس خاورميانه تا جنگ عراق عضو کادر شوراي امنيت ملي دولت بوش بود و قبل از آن در وزارت خارجه و سيا کار کرده است به همراه همسرش که کارشناس مسائل ايران است و جزو معدود ديپلمات هاي آمريکايي است که اجازه داشت در مورد افغانستان، القاعده و عراق با ايران مذاکره کند در پايان براي دولتمردان آمريکا پيشنهادي مطرح کرده اند. آنها مي گويند، با توجه به اين که آمريکائيان وارد دوره تعيين کننده از سياست خود در قبال ايران در دوره دوم رياست جمهوري اوباما شده اند، ما به دوستان آمريکايي و ديگران پيشنهاد مي کنيم آنچه را که فکر مي کنند در مورد ايران مي دانند، مورد بازنگري و تجديدنظر قرار دهند.
برچسب ها: آمریکا ، ایران ، شناخت ، من لورت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.