سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحليلگر آمريکايي:

حاکمان بحرين با زور نمي توانند به حکومت خود ادامه دهند/آل خليفه درحال کندن گودال بزرگتري براي خود است

"جيم دين"، تحليلگر سياسي آمريکا و سردبير روزنامه وترنز تودي معتقد است حاکمان بحرين نمي توانند با زور به حاکميت خود ادامه دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پرس تي وي، جيم دين در گفتگو با شبکه خبري پرس تي وي ديدگاه هاي خود در مورد تحولات بحرين و سرکوب تظاهرات کنندگان اين کشور توسط آل خليفه پرداخت. وي گفت: اظهارات آمريکا و ديگران در مورد عدالت و اصلاحات براي بحريني ها هميشه در حد حرف بوده و سعودي ها راه هرگونه تلاشي براي اصلاحات را مسدود خواهند کرد.

پرس تي وي- اکنون که ما مي شنويم گروه اپوزيسيون اصلي بحرين يعني الوفاق مي گويد واقعا آماده گفتگو است، اما نمي خواهد هيچ پيش شرطي تعيين شود و همچنين خواستار آن است که نتيجه اين گفتگوها به همه پرسي گذاشته شود. آيا شما فکر مي کنيد رژيم اين شرايط را خواهد پذيرفت يا اين که همانطور که ديگران ناظران مي گويند اين فقط تاکتيکي براي خريد زمان است؟

جيم دين- اگر اين فقط تاکتيکي براي خريد زمان باشد، رژيم آل خليفه درحال کندن گودال بزرگتري براي خود هستند من تحت تأثير اظهارات شاهزاده سلمان قرار گرفتم که مي گفت آنها بايد برخي از قوانين را که حقوق مردم را تضمين نمي کند بايد مورد بررسي قرار دهند، او حتي پا را فراتر گذاشت گفت، آنها بايد اجراي گزينش قوانين در کشور را متوقف کنند اين اظهارات عجيب هستند.
اما او با بيان اين اظهارات در خصوص مذاکره، بدون آن که در مورد آن کاري بکند، واقعا دولت را به گودالي عميق تر سوق مي دهد.
به لحاظ تاريخي راه حل بسيار ساده اي براي اين مسئله وجود دارد راه حلي که خيلي به کار برده شده است و وقتي اين مسائل تمام مي شود و مردم به پشت سر خود نگاه مي کنند و مي فهمند که چرا اين مذاکرات را زودتر انجام نداديم، زيرا ما نمي توانستيم از اين همه جنگ، عصبانيت و خشونت بپرهيزيم و اين فرآيند بسيار ساده آن است که او(سلمان) به اپوزيسيون نزديک شود و بگويد ما به دوره اي آرامش نياز داريم، من مايلم زندانيان سياسي را آزاد کنم و شما مي توانيد تظاهرات خياباني را متوقف کندي و ما بدون هيچ پيش شرطي وارد مذاکره خواهيم شد و تا زماني که به اوضاع سروسامان بدهيم مذاکره خواهيم کرد.

پرس تي وي- با رجوع به اين که جهان چگونه به اين مسئله واکنش نشان داده است، مايکل پاستر، معاون وزارت خارجه آمريکا گفت، طبق گزارش ها بحرين بايد مقاماتي را که مسئول نقض حقوق بشر و ايراد اتهام به مردمي که در خصوص آزادي بيان و اجتماعات تلاش کردند، محاکمه کند تا آشتي بااپوزيسيون را امکان پذيرسازد.
به نظر شما اين اظهارنظر در مورد موضع و واشنگتن چه مي گويد و به طور کلي شما موضع واشنگتن در قبال قيام مردم بحرين را چطور ارزيابي مي کنيد؟

دين- آمريکا چنين اظهاراتي را به زبان مي آورد، مانند اظهاراتي که در مورد شهرک هاي يهودي نشين اسرائيل گفت، مبني براين که اين شهرک سازي ها بي نتيجه است، و آنها مي توانند از اين نوع اظهاراتي که اکنون در خصوص وضعيت بحرين به زبان آورده اند، بگويند، اما آيا آنها به دولت بحرين فشار خواهند آورد؟
شما بايد به اين مردم چيزي بدهيد که بتوانيد اين وضعيت را خنثي کنيد اگر شما فکر مي کنيد مي توانيد با زور بر آنها حکومت کنيد فکر مي کنم آنچه که درچند سال گذشته اتفاق افتاده نشان داده است که چه چيزي دارد رخ مي دهد.
آنها دور پرتگاه مي چرخند و همه چيز مي تواند منفجر شود و ايالات متحده هم اينجا منافع بسياري دارد و اگر دولت بحرين اصلاحات انجام ندهد به اعتبار آمريکا نيز خدشه وارد خواهد کرد و جهانيان هم به اين موضوع اينطور نگاه خواهند کرد که دولت بحرين از حمايت پشت پرده آمريکا برخوردار است.

پرس تي وي- شما فکر مي کنيد اکنون واشنگتن پشت پرده چه توصيه اي به رژيم بحرين مي کند؟
دين- من فکر مي کنم توصيه واشنگتن اين است که، بايد زندانيان سياسي را آزاد کنيد و در عوض از آنها بخواهيد تظاهرات را متوقف کنند و سپس بايد مذاکرات واقعي داشته باشيد و بايد به مردم امتيازاتي بدهيد.
وقتي شما چيزي به آنها ارائه نکنيد، در واقع چيزي نداريد که با آن آنها را از هزينه کردن جانشان براي تغيير دولتشان بازداريد.

پرس تي وي- ناظران مي گويند عربستان سعودي، انگليس و ايالات متحده از دولت بحرين حمايت مي کنند، آيا شما فکر مي کنيد مادامي که بحرين از حمايت اين سه کشور برخوردار است، اين وضع بن بست ادامه خواهد يافت؟

دين- به احتمال زياد اين طور خواهد بود انگليس در تمام اين قضيه دست داشته، زيرا نيروهاي امنيتي آنها سرويس مخفي بحرين را آموزش داد و شيوه هاي شکنجه اي که عليه مردم بحرين استفاده مي شد توسط مقاطعه کاران انگليسي به آنها آموزش داده شده است. بنابراين انگلس عذرخواهي زيادي بايد بکند.
عربستان سعودي مشکل بزرگتري است زيرا آنها منافع زيادي اينجا از تلاش براي کنترل بهار عربي(بيداري اسلامي) در کشور خود دارند و اساسا آنها به بحرين به عنوان يک برگ برنده احتمالي نگاه مي کنند و آمريکا وضعيت نامتعادلي دارد، زيرا اگرچه آمريکا با عربستان منافع مشترکي دارد، آنها در مورد اين که تا چه ميزان فشار مي توان به بحرين وارد کرد، استقلال دارند.
ممکن است دولت بحرين سقوط کند عربستان اگر تصور کند که بحرين تهديدي براي آغاز موج بهار عربي در اين کشور(عربستان) است، مي تواند وارد شود و تمام نقاط اين کشور (بحرين) را در کنترل خود بگيرد.
برچسب ها: بحرین ، سرکوب ، گودال ، جیم دین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.