سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرکز اطلاعات جهانی استراتفور

جنگ اطلاعاتی اسرائیل و ایران در شاخ آفریقا

اسرائیل حضور جدی در اریتره را آغاز کرده و تمرکز دقیق برای گردهم آوری اطلاعات از دریای سرخ و کنترل فعالیت های ایران را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، مرکز اطلاعات جهانی استراتفور که یک سازمان تحلیلی استراتژیک آمریکا می باشد، اعلام کرد: رژیم صهیونیستی با حضور مستحکم در اریتره واقع در شمال شرقی آفریقا جهت جمع آوری اطلاعات در رابطه با برنامه هسته ای ایران و جاسوسی در امور این کشور پایگاه هایی به راه انداخته است.
براساس گزارش پایگاه مشاوره استراتژیک استراتفور، اریتره که در سواحل شرقی دریای سرخ واقع شده مبدل به عرصه ماجراجویی رژیم صهیونیستی علیه ایران شده است. این مرکز در تحلیل دیگری نوشته است؛ دوکشور مذکور (رژیم صهیونیستی و دولت ایران) رقابتی سخت برای افزایش نفوذ خود در شاخ آفریقا پیش گرفته اند که درحال حاظر رژیم صهیونیستی سعی دارد از نهایت ظرفیت خود برای بهره برداری از آن استفاده کند.
همچنین علتی را که این مرکز برای دولت اریتره برمی شمرد که بر اساس آن،این کشور مایل به در اختیار قرار دادن پایگاه های خود شده است؛ تبدیل شدن به مرکزی برای جلب حمایت قدرت های خاورمیانه و البته دریافت مقدار نسبتا کمی پول نقد و اسلحه از رژیم صهیونیستی می باشد. در نتیجه اریتره و آبهای آن در خلیج عدن، میدانی برای رقابت بین ایران و رژیم صهیونیستی شده است.
در ادامه این گزاش نوشته شده؛ "تعامل ایران و رژیم صهیونیستی با اریتره به سوی توسعه رقابت و اعمال نفوذ در دریای سرخ است. عملیات ایران در اریتره به هدف بزرگ تهران در کنترل تنگه باب المندب که مسیر رسیدن به کانال سوئز است، بازمی گردد."
افزون بر آن، منبع دیپلماتیک و رسانه ای استراتفور نوشت: رژیم اسرائیل تیم های کوچک دریایی را در مجمع الجزایر Massawa و Dahlak مستقر کرده است. این رژیم حضور قوی در اریتره را آغاز کرده و تمرکز دقیق برای گردهم آوری اطلاعات از دریای سرخ و کنترل فعالیت های ایران را در دستور کار خود قرار داده است.
دولت اریتره نیز دلیل خود را برای همکاری با رژیم صهیونیستی اینچنین عنوان کرد: ما دوستی با رژیم صهیونیستی را به دلایل مختلف سیاسی و امنیتی خواستاریم و همچنین نزدیکی این رژیم به واشنگتن و مبادلات امنیتی- دفاعی آنها، اریتره را تحت تاثیر مثبت قرار خواهد داد.
بر اساس بخش های دیگری از این گزارش آمده است که اریتره می خواهد قابلیت دفاع هوایی خود را برای مقابله با حمله احتمالی از طرف اتیوپی تقویت کند.
همچنین این مرکز ژئوپلتیک می گوید: رژیم اسرائیل علاقه مندی کمتری برای گسترش حضورش در اریتره نسبت به ایران دارد چرا که از این رژیم بعید است روابط خود را با آدیس آبابا و دیگر ملل منطقه به خطر بیاندازد؛ البته این اندیشکده ادعای دیگری را مطرح کرده مبنی برآنکه رژیم اسراییل که خود یک قاچاقچی اسلحه می باشد، از شرق آفریقا برای مهار قاچاق اسلحه که از سودان صورت می گیرد، استفاده می کند.

 

برچسب ها: آفریقا ، اسرائیل ، وبگردی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.