سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انجام آندوسكوپي فوقاني براي بيماران مبتلا به سوزش معده، ضرورتي ندارد

غربالگري آندوسكوپيك براي تشخيص سرطان و ريفلاكس معده در تمام بيماران مبتلا به سوزش معده ضروري نيست.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا، به نقل از نشريه طب داخلي، محققان آمريكايي با انجام مطالعات خود نشان داده‌اند كه انجام آندوسكوپي فوقاني براي تشخيص و مديريت ريفلاكس معده به مري يا مري بارت در بيشتر بيماران مراجعه كننده به پزشك، لزومي ندارد.
 
براساس اين گزارش محققان افزودند: انجام آندوسكوپي فوقاني در بيماران مبتلا به سوزش معده تنها زماني به صلاح است كه اين بيماري با ساير نشانه‌هاي جدي از قبيل بلع دردناك، خونريزي، كم خوني، كاهش وزن يا استفراغ‌هاي مكرر همراه باشد و غربالگري آندوسكوپيك فوقاني نبايد به طور مداوم در زنان در هر سني و يا مردان زير 50 سال با سوزش معده انجام شود زيرا بروز سرطان در اين جمعيت بسيار كم است.   
 
نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است انجام اين تست در بيماران با سوزش معده كه در قبال انجام دستورات داده شده پزشكي (مصرف مهاركننده پمپ پروتون) به منظور كاهش توليد اسيد معده براي يك دوره 4 تا 8 هفته‌اي عكس‌العمل نشان نداده‌اند و يا كساني كه داراي سابقه سفتي ديواره و باريك شدن مجراي مري هستند، شناخته شده است.
 
از طرفي نتايج ديگر اين مطالعه مي‌افزايد غربالگري با اين روش در مردان بالاي 50 سال داراي عوامل متعدد فاكتورهاي سرطان مري بارت مانند سوزش معده به مدت بيش از 5 سال، علائم ريفلاكس شبانه، افزايش شاخص توده بدن، مصرف دخانيات و چربي در حفره شكم مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.
 
به گفته محققان استفاده نامناسب از آندوسكوپي فوقاني نه تنها سلامت بيماران را بهبود نمي‌بخشد بلكه مي‌تواند آنها را در معرض خطرات بسياري قرار دهد كه منجر به مداخلات اضافه و هزينه‌هاي غيرضروري بدون داشتن هيچ سودي مي‌شود. /ع2
برچسب ها: بیمار ، سرطان ، معده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.