سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/یادداشت/

نقش هنر در مدیریت شهری

اجرای طرح‌های حجمی و المان‌های شهری ماندگار که قابلیت اجرای هنری داشته و مقبول نظر عمومی قرار گیرند و یا آثار دیواری شایسته در اماکن عمومی می‌تواند جنبه تاریخی و اهمیت ویژه‎ای داشته باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، در گذشته پروفسور آرگان که نویسنده و پژوهشگر هنری بود و تالیفاتی در باب تاریخ هنر داشت، به عنوان شهردار رم ایتالیا فعالیت می‌کرد و عملکرد وی نشان داد که مدیریت هنری و بهره‌مندی از مشاوران هنری نقش مهمی در مدیریت شهری دارد.

در سال‌های اخیر توجهات خوبی به اشاعه هنر در سیمای شهری شده و هر چند به صورت مقطعی از هنرمندان و آثارشان به مناسبت‌های تاریخی استفاده شده است، اما گزیده برخی از کارها، نمایشگر خوبی از نحوه ارائه آثار هنر شهری است و اخیرا نیز برخی از آثار ثابت و ماندنی در برخی از اماکن محیطی استقرار یافته و به تدریج با نگاه مردمی مانوس می‌شود و می‌تواند جزئی از نماد شهری در منطقه موردنظر باشد.

در مورد آثار هنری، اگر به آثار ماندنی توجه شود و استفاده مقطعی نشود و صرف هزینه‌های مالی به هدر نرود، بیشتر موافقم. در برخی موارد نصب المان‌ها و احجام و پرده‌ها به صورت به‌هم‌ریختگی بصری و ضدتبلیغ هنری درآمده و شلوغی و عدم ترکیب معقول فضایی حتی موجب زشتی هم شده است لذا باید کارشناسی بهتری شود تا بازخورد خوبی داشته باشد یعنی کاری انجام بگیرد که حاصل بهتری داشته باشد.

از اینکه می‌بینم شهرداری مشهد در راستای خوبی قرار گرفته و در این وادی گام برداشته و به مساله زیباسازی شهری اهتمام و توجه نشان می‌دهد، بسیار خوشحالم و همواره به نیکویی یاد می‌کنم که افرادی احساس مسئولیت داشته و در این راستا به صورت هدفمند تلاش می‌کنند.

توصیه من به شهرداری مشهد توجه به تزئین اماکن اداری خود است زیرا نقاشی‌های دیواری در سالن‌های بزرگ و دیوارهای داخلی ساختمان‌های جدیدالاحداث می‌تواند ماندگاری بیشتری داشته باشند و عوامل جوی و تابش آفتاب به آن‌ها آسیبی نمی‌رساند. در صورتی که این کارها توسط هنرمندان برجسته اجرا شود، نتیجه‌بخش خواهد بود ولی ظاهرا به خاطر پرداخت هزینه‌های کمتر، از هنرمندان آماتور بیشتر استفاده می‌شود.

تجربه نقاشی دیواری مکزیک از هنرمندان برجسته‌ای همچون دیگو ریورا، اورتسکو و سه‌کیروس بهره گرفته‌اند که آثارشان و اشتهار هنری آنان زبانزد نقاشی‌های انقلابی جهان معاصر شده است یا تجربه نقاشی گراندپانوراما در سوئیس تجربه گرانقدری در زمینه نقاشی دیواری تاریخی و فرهنگی معاصر است.

اجرای چنین اثری جنبه و کارایی اقتصادی هم دارد یعنی فروش بلیط و بازدیدهای توریستی یک منبع درآمد خوبی برای شهرداری دارد، متاسفانه اجرای پروژه‌های هنری توسط شهرداری مشهد بازخورد اقتصادی ندارد و به نوعی پول هدر دادن است و به نظر من امروزه باید به نتیجه اقتصادی پروژه‌ها توجه شود.


برچسب ها: مقبول ، نظر ، عمومی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.