سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادامه فعاليت نفتي BP در آمريكا با دستور اوباما متوقف شد/بريتانيا از نقشه انرژي آمريكاي شمالي حذف مي شود

شركت نفتي بريتانيايي بريتيش پتروليوم در حالي برنامه هاي پيشين خود را سرسختانه دنبال مي كند كه باراك اوباما اين شركت را از عقد قرارداد هاي جديد در محدوده ايالات متحده آمريكا منع كرده است. بنابراين اصرار بر سياست هايي كه منجر به فاجعه ي تاريخي نشت نفت انجاميد مي تواند عواقب مالي بسياري را براي BP به دنبال داشته باشد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از گروه بين الملل پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران، شركت بزرگ نفتي BP كه سابقه طولاني فعاليت در منطقه خليج مكزيك دارد به تازگي چشم انداز فعاليت آينده خود را در بخش هاي مختلف جهان مشخص كرد اما  دولت امريكا اين شركت را از عقد قرار داد جديد در اين كشور منع كرده است و همين موضوع مي تواند چالشي بزرگ در دستيابي BP به چشم انداز ترسيم شده اش محسوب شود.

گزارش ما حاكيست: اين غول نفتي بريتانيايي كه چندي پيش جريمه 4.5 ميليارد دلاري اش را در جريان فاجعه ي خليج مكزيك پذيرفت ، برنامه هاي توسعه ي توليد نفت و گاز خود را با اميد به بازگشت به مسير شكوفايي توليد به روز رساني كرد.

بر اساس آمارها، از آنجا كه دارايي هاي اين شركت در امريكا و روسيه تقريبا نيمي از مجموع توليد  اين شركت را شامل مي شود اين به روز رساني ها بيشتر حول اين محور انجام شده است.

به عقيده ي كارشناسان، پس از فاجعه ي خليج مكزيك توليد اين شركت سقوط چشمگيري داشت اما در ماه گذشته با بازگشت به ميزان توليد قبل از نشت نفتي اميدهاي زيادي براي بريتيش پتروليوم ايجاد شده بود.

اما  2 هفته ي پيش زماني كه قرار بود ميادين مستعد جديد امريكا به فروش گذاشته شود، رئيس جمهور اين كشور، شركت BP را به دليل كوتاهي اين شركت در جريان فاجعه خليج مكزيك از عقد قرار داد جديد با دولت امريكا منع كرد ، پيشتر نيز اوباما  عملكرد BP را در خليج مكزيك "فقدان امانت در تجارت" ناميده بود .

پس از اين دستور و  در حالي كه انتظار ميرفت BP دست كم سعي كند از فروش  ميادين قديمي اش در خليج مكزيك دست بردارد اما در اقدامي عجيب تعدادي از ميادين نفت و گاز خود را در آب هاي عميق خليج مكزيك ،به شركت Plains Exploration Co به مبلغ 5.55 ميليارد دلار امريكا واگذار كرد كه به گفته مقامات BP  يكي از بزرگترين مبادلات در خليج مكزيك محسوب مي شد.

باب دادلي مدير اجرايي گروه BP در اخبار منتشره در اين خصوص اعلام كرد: اين برنامه در راستاي استراتژي اين شركت براي تمركز بر روي توسعه ي پروژه هاي بزرگتر كه آينده ي درخشان و مستعد تري دارند، انجام شده است.

اما اين تنها فروش شركت نيست، بلكه در قرار دادهاي ديگري، BP تصميم دارد دارايي هاي ديگرش را مجموعاً  به ارزش 37 ميليارد دلار به فروش برساند كه شامل 100 درصد دارايي BP در ميدان Marlin Hub، و 100درصد در Horn Mountain،و 50  درصد در Holstein،و 31 درصد در Ram Powell و 33.33 درصد در Diana Hoover مي شود.

اما داستان به همين جا ختم نميشود، اقدام عجيب ديگر BPاين بود كه پيش از آنكه دولت امريكا اين شركت را از عقد قرارداد جديد منع كند،  BP خود، از ارائه پيشنهاد براي ميادين جديد خليج مكزيك امتناع كرده بود. اين در حالي است كه تمامي برنامه هاي توسعه ي پيشين شركت بريتانيايي شامل توسعه و گسترش ميادين در خليج مكزيك مي شد.

شركت BP  همچنين مشكلاتي را با روسيه داشته است، جايي كه اين شركت در مقايسه با رقيبان خود بسيار قوي تر فعاليت كرده است. شركت BP در كشور روسيه از شراكت 50 – 50 با شركت بخش خصوصي TNK-BP موافق نبود، با اين حال اين شركت پروژه هاي جديد كشور روسيه كه سهم عمده ي آنها در اختيار شركت دولتي Rosneft بود را دنبال كرد كه نهايتا در ماه نوامبر (آبان – آذر) قرارداد هايي را در اين زمينه منعقد كرد و قرارداد خود با TNK-BP را پايان داد.

به روزرساني استراتژي  BP در راستاي تغيير در ساختار مديريت اين شركت به تاريخ 23 نوامبر (3آذرماه) و در واكنش به فاجعه ي نشت نفتي اين شركت در سال 2010 انجام شد.

تغيير ساختار مديريت اين شركت سبب شد كه لامار مك كي به عنوان مدير عملياتي BP در بخش بالادست امريكا منصوب شود تا مسئوليت را از دوش باب دادلي مديريت اجرايي BP كه در جريان فاجعه خليج مجبور به نظارت لحظه به لحظه ي  فعاليت هاي شركت در اين منطقه شده بود بردارد.

مك كي نيز همچون دادلي يكي از مديران پيشين آموكو است كه يكي از شركت هاي سطح بالاي تحت اختيار BP از سال 1977 محسوب مي شود.

حالا بايد ديد اين كشمكش هاي ميان قدرت هاي بزرگ دولتي و شركت بريتانيايي BP به كجا ختم مي شود. آيا خاطره ي تلخ فاجعه عظيم نشت نفت در خليج مكزيك از حافظه ي صنعت نفت پاك خواهد شد؟ و BP به دوران شكوفايي خود باز خواهد گشت اما در پس همه اين پرسش ها يك واقعي نهفته است و اينكه غول نفتي شرق اقيانوس اتلانتيك از نقشه بزرگترين بازار انرژي غرب آتلانتيك حذف خواهد شد ، زمان پاسخگوي اينها را خواهد داد./س
برچسب ها: نفت ، سیاست ، اقتصاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.