سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرگان/

رشد 125 درصدی کشت دانه روغنی کلزا در گلستان

مدیر جهاد کشاورزی گنبد کاووس از رشد 125 درصدی کشت کلزا در شرق استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان؛ مدیر جهادكشاورزی شهرستان گنبدكاووس گفت: سطح كشت دانه روغنی كلزا در این شهرستان با 125درصد رشد به 14هزار هكتار افزایش یافت.

'جعفر ذهبی' افزود: امسال در شهرستان گنبدكاووس برای كشت این محصول با 1600 نفر قرارداد بسته شد و درهمین راستا مقدار 100 تن انواع بذور كلزا از ارقام 'هیبرید هایولا' 401 و 'آر.جی.اس' و نیز 1300 تن انواع كود تحویل كشاورزان شد.

كشت كلزا در این منطقه از نیمه مهرماه آغاز و تاپایان آبان ماه ادامه می یابد.

مدیر جهادكشاورزی گنبدكاووس در مورد وضعیت سطح سبز محصول كلزا نیز گفت: مزارع كلزا از وضعت مطلوبی برخوردار هستند و كشاورزان نیز در حال داشت محصول خود هستند.

وی دلایل افزایش سطح كشت كلزا را در سال جاری، قیمت مناسب این محصول، شرایط مناسب اقلیمی و بارش های به هنگام و همچنین اعمال تناوب زراعی اعلام كرد.

ذهبی گفت: كشت كلزا در تناوب زراعی با سایر محصولات مانند غلات دارای مزایای فراوان از جمله پایداری و افزایش محصول، كاهش جمعیت آفات و بیماری های گیاهی و كنترل علف های هرز است.

سال زراعی گذشته پنج هزار و 900 هكتار به كشت كلزا اختصاص یافته بود كه از این مزارع بیش از 10هزارو600 تن محصول برداشت شد.

به عقیده كارشناسان، كشت كلزا بدلیل شرایط مساعد اقلیمی و آب و هوایی و عملكرد مناسب و اقتصادی محصول در سال های اخیر رواج یافته كه نقش مهمی در تامین روغن خوراكی داشته و افزایش كشت این محصول می تواند باعث قطع وابستگی و خروج ارز از كشور شده است.

شهرستان گنبدكاووس حدود 200هزار هكتار زمین قابل كشت دارد كه محصولات عمده آن شامل گندم، جو، انواع دانه های روغنی، صیفی جات و برنج ودیگر محصولات است./س

برچسب ها: دانه های ، روغنی ، گلستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.