سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/ دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی:

اولویت بندی های پژوهشی بر اساس نیاز فکری جامعه انجام شود

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی اولویت بندی های پژوهشی را بر اساس مسایل روز و همچنین توجه به نیاز فکری جامعه ضروری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی همزمان با هفته پژوهش با تاکید بر لزوم پژوهش در زمینه اقدامات فرهنگی اظهار کرد: استفاده از نتایج طرح های تحقیقی پژوهشی در موفقیت و اثربخشی امور فرهنگی و ترویجی نقش اساسی ایفا می کند.

وی با اشاره به اولویت های پژوهشی مجموعه های فرهنگی آستان قدس رضوی توجه به نیازهای فکری اقشار مختلف، مسایل روز جامعه را منوط به بازنگری در اولویت های پژوهشی عنوان کرد و گفت: موضوعات جدیدی نظیر سبک زندگی اسلامی، طبقه بندی علوم اسلامی و انسانی و دیگر موضوعاتی از این دست می تواند در اولویت موضوعات پژوهشی مراکز پژوهشی مجموعه قرار گیرد.

معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی تعامل سازنده و مفید موسسات فرهنگی آستان قدس با سایر مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در عرصه تحقیق و پژوهش را منجر به هم افزایی و یافتن ظرفیت های جدید در این زمینه عنوان کرد و افزود: با وجود ظرفیت میلیونی زائران بارگاه منور رضوی لازم است که زائران بتوانند از نتایج پژوهش های کاربردی مرتبط با موضوع زائر و زیارت بهره مند شوند بر همین اساس در آینده شاهد فعالیت بیشتر گروه مطالعات زائر در بنیاد پژوهش های اسلامی خواهیم بود.

وی همچنین با ارزیابی فعالیت موسسات فرهنگی آستان قدس در حوزه پژوهش عنوان کرد: موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی با توجه به ظرفیت های موجود باید با تمرکز بیشتر بر روی پژوهش های اجتماعی گام های بزرگتر و موثرتری در این زمینه بر دارد.

حسینی با تاکید بر فعالیت جدی تر موسسه خدمات مشاوره ای بر انجام پژوهش های اجتماعی با محوریت شبکه نیاز جوانان، ادامه داد: طرح های پژوهشی در دست انجام باید از قالب پژوهش های ناظر به نیاز سنجی ها، نظرسنجی ها، ارزیابی ها و پژوهش های ستادی در موسسات فرهنگی آستان قدس خارج شود و با رویکرد پژوهش های اجتماعی با محوریت شبکه نیازهای جوانان، فعالیت های مستمر و بیشتری داشته باشد.

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی در زمینه محورهای پژوهشی که در دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی دنبال می شود، گفت: خرد ورزی، پژوهش و دانش، فراهم آوردن امکانات لازم برای انجام مطالعات و پژوهش های ضروری در حوزه اسلام و موضوعات مورد نیاز برای جامعه اسلامی، تشکیلات مستقل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی از محورهای اقدامات پژوهشی در این دبیرخانه محسوب می شود که بر اساس آن تا به حال در حدود 14 میلیون جلد کتاب را نیز منتشر کرده است.

وی با اشاره به ضرورت تدوین نظام جامع پژوهشی در آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: با عنایت به دستاوردها و توفیقات بسیار خوب و جامعی که تا کنون آستان مقدس حضرت رضا (ع) در امر پژوهش داشته است، زمینه های دست یافتن به به یک نظام جامع پژوهشی در این مجموعه فراهم شده است.

حسینی ادامه داد: در همین راستا و در مسیر پیشگامی پژوهش های آستان قدس رضوی با رویکرد تولید علم مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، اتخاذ تدابیر مناسب و راهگشا ضروری است.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت راه اندازی پژوهشکده مجازی معارف اسلامی اظهار داشت: ضرورت ورود به پژوهش های مجازی با عنایت به ظرفیت قابل توجهی که در عرصه سایبر وجود دارد، امروز اقتضا می کند که در این عرصه نیز ورود فعال و تاثیرگذاری داشته باشیم.

یادآور می شود 19 لغایت 25 آذرماه با هدف نهادینه شدن امر پژوهش و ارج نهادن به پژوهشگران و معرفی پژوهش های انجام شده هفته پژوهش و فناوری نام گذاری شده است/س 

برچسب ها: اولویت ، بندی ، نیاز ، جامعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.