سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

میزان انتقال ویروس ایدزازراه فرآورده های خونی دركشوربه صفر رسیده است

رییس مركز بهداشت خوزستان گفت: با مجهز شدن آزمایشگاهها می توان با اطمینان بیان كرد كه میزان انتقال ویروس ایدز از راه فرآورده های خونی در كشور به صفر رسیده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، دكتر 'مهدی اقتصاد' اظهار داشت : در ابتدا فرآورده های خونی به علت عدم امكان آزمایش آنها، یكی از اولین راههای انتقال ویروس ایدز بوده است كه امروزه با مجهز شدن آزمایشگاهها، می توان با اطمینان بیان كرد كه گفت میزان انتقال این ویروس از این راه در كشور به صفر رسیده است.

وی افزود: آنچه به عنوان ایدز شناخته شده، این است كه در ابتدا بیشتر در بین گروههای خاص ماننده هموفیلی ها، معتادان، همجنس گرایان وكسانی كه به نقاط آلوده مانند هاییتی مسافرت كرده اند مشاهده می گردید.

اقتصاد تصریح كرد: راههای انتقال بیماری از طریق تماس جنسی، انتقال خون وفرآورده های خونی آلوده، سرنگ و اشیای تیز وبرنده آلوده وانتقال بطور مستقیم از مادر به جنین است.

رییس مركز بهداشت خوزستان گفت: ویروس عامل بیماری ایدز، سیستم دفاعی بدن را به تدریج به سمت زوال می برد وموجب می شود این افراد به عفونت هایی كه به طور معمول افراد سالم را درگیر نمی كنند دچار شوند.

وی اضافه كرد: بر اساس تخمین هایی كه زده شده سالانه یك میلیون و 800 هزار نفر در دنیا بر اثر بیماری ایدز می میرند و هر سال دو میلیون و 700 هزار نفر هم به این بیماری مبتلا می شوند، یعنی بطور میانگین در هر روز تقریبا هفت هزار نفر در دنیا به ایدز دچار می شوند.

اقتصاد ادامه داد: راه دوم انتقال ویروس ایدز استفاده از سرنگ های مشترك در بین معتادان است كه با توجه به سن وسال آنها كه بیشتر قشر جوان ونوجوان هستند و از نظر جنسی فعال هستند، میزان انتقال ویروس ایدز از راه تماس جنسی نیز بیشتر افزایش یافته است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی اهوازخاطرنشان كرد: شناسایی افراد مبتلا به HIVمثبت به عهده ی مراكز مشاوره است كه این مهم نیاز به همكاری مردم دارد و رسالت اصلی مراكز مشاوره در این زمینه آموزش همه افراد در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. وی گفت: همه افراد آلوده باید یاد بگیرند كه فرد دیگری را آلوده نكنند و افراد سالم نیز باید یاد بگیرند كه به این بیماری مبتلا نشوند.

اقتصاد ادامه داد: اكنون در همه شهرستان‌های استان خوزستان مراكز مشاوره فعال است و حضوری و غیرحضوری پذیرای مراجعه‌كنندگان هستند. /س
برچسب ها: ایدز ، خون ، صفر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.