سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فضاپيماي جاسوسي آمريکا راهي ماموريت فوق سري شد

آمریکا شب گذشته فضاپیمای جاسوسی کوچک و بدون سرنشین خود را که متعلق به نیروی هوایی این کشور است، به فضا پرتاب کرد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ این فضاپیمای کوچک که "ایکس سی و هفت بی" نام دارد با یک فروند موشک "اطلس پنج" از مرکز فضایی کیپ کاناورال در ایالت فلوریدای آمریکا برای اجرای یک ماموریت فوق سری به فضا پرتاب شد. نیروی هوایی آمریکا هیچ جزییاتی در مورد این ماموریت اعلام نکرده است.
شرکتی موسوم به "یونایتد لانچ الاینس" که از شرکت های شریک بوئینگ و لاکهید مارتین است، در پایگاه اینترنتی خود تصاویری از پرتاب موشک اطلس به همراه این فضاپیمای کوچک منتشر کرد.
 کارشناسان بر این باورند این فضاپیمای کوچک که پنج تن وزن و نزدیک به نه متر طول دارد، قادر است 270 روز را در مدار زمین باقی بماند و در راستای اجرای یک برنامه جاسوسی فوق سری و فوق پیشرفته و احتمالا با هدف نزدیک شدن به ماهواره های دیگر کشورها ساخته شده است.
این در حالی است که چین حضوری بیش از پیش پررنگ در فضا پیدا کرده است. در سال 2007، پکن موفق شد یکی از ماهواره های از کارافتاده خود را با یک موشک منهدم کند که این عملیات بهت و حیرت آمریکا را برانگیخت.
فضاپیمای "اکس سی و هفت بی" قبلا هم یک پرواز آزمایشی چهارصد و شصت و نه روزه در مدار زمین داشت و در پایان پروازش در ماه ژوئن در منطقه ای در کالیفرنیا فرود آمد.
طرح اولیه ساخت این نوع فضاپیما در سال 1999 در سازمان فضایی آمریکا (ناسا) پیشنهاد و اجرای آن آغاز شد اما اندکی بعد، ادامه این طرح به آژانس تحقیقات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و نهایتا به نیروی هوایی این کشور سپرده شد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.