سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

لاغری به روش تیروئیدی

غده تیروئید، غده كوچكی است در ناحیه گردن كه مسئول اصلی تنظیم متابولیسم بدن است. این غده 2 هورمون اصلی ترشح می‌كند؛ هورمون 4 (T تیروكسین) و هورمون 3 (Tتری یدوتیرونین)، این هورمون‌ها متابولیسم بدن را افزایش می‌دهند و به انرژی تبدیل می‌كنند. برای همین است كه اگر غده تیروئید دچار مشكل شود، اتفاقات زیادی در بدن می‌افتد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ خیلی از دختران و زنان بدون اینكه مشكل غده تیروئید داشته باشند، دارو می خورند در واقع میزان ترشح هورمون‌‌های غده تیروئید آنها در حد طبیعی است اما آنها باز هم داروهایی می‌خورند كه مشابه هورمون‌های تیروئید عمل می‌كند، نه برای اینكه میزان انرژی خود را افزایش دهند و بر خستگی مزمن غلبه كنند، بلكه برای اینكه وزن خود را كاهش دهند. حالا بسیاری از ستاره‌ها و چهره‌های معروف هنری به‌خصوص در سینمای تجاری، برای آنكه سریع وزن كم كرده و سایزشان را كمتر و كمتر كنند از این داروها مصرف می‌كنند؛ البته داروهای تیروئید تنها داروهایی نیستند كه برای كاهش وزن سریع توسط افراد، بدون تجویز پزشكان مصرف می‌شوند. داروی كلن (كلن بوترول) كه یك داروی آسم است هم در این مورد. به كار می‌رود اما فكر می‌كنید آیا همه می‌دانند كه چنین كاری بسیار خطرناك است؟

در افرادی كه دچار مشكل كم‌كاری تیروئید هستند، تجویز داروهای جایگزین، یعنی داروهایی كه در بدن تبدیل به هورمون‌های تیروئید می‌شوند، درواقع جایگزین كمبودهای بدن است اما در افرادی كه بدن آنها میزان طبیعی هورمون تیروئید ترشح می‌كند، ورود داروهای جایگزین و هورمون بیشتر قطعا عوارضی دارد و مشكلاتی را ایجاد می‌كند؛ در عین حال هر دارویی عوارض جانبی دارد و داروهای تیروئیدی هم از این قاعده كلی مستثنا نیستند.

حالا بسیاری از زنان ورزشكار و كسانی كه به صورت حرفه‌ای ورزش بدنسازی می‌كنند و همچنین ورزشكاران ایروبیك هم از داروهای تیروئید استفاده می‌كنند زیرا این تصور به وجود آمده است كه این داروها به عضله‌سازی كمك می‌كنند.

یك مشكل اساسی دیگر مصرف داروهایی كه هورمون تیروئیدی در بدن ایجاد می‌كنند از كار افتادن غده تیروئید است. مصرف طولانی‌مدت هورمون‌های تیروئیدی می‌تواند یك مشكل جدی را ایجاد كند و آن هم این است كه غده تیروئید دیگر ترشح هورمون نداشته باشد. این امر می‌تواند بدن را با مشكل بزرگی روبه‌رو كند، جدا از اینكه با قطع مصرف داروها، بدن بدون هورمون تیروئید می‌ماند و این موضوع، مشكلاتی را ایجاد می‌كند. تازه جالب است كه با این وضع، ممكن است در آغاز وزن كم كنید اما در نهایت بدنتان وزن اضافه می‌كند نه اینكه لاغر شود/س




برچسب ها: اردبیل ، غده ، تیروئید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.