سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"طرح ملاله " طرح حضور تمام دختران در مدرسه

پاکستان و يونسکو از طرح خود براي فرستادن تمام دختران به مدرسه تا پايان سال ۲۰۱۵ خبر داده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي ، سازمان دهندگان اين طرح آن را طرح ملاله ناميدند. ملاله يوسف زاي نهم اکتبر، به دليل مخالفت صريح با افراط ‌گرايان و تشويق دختران و زنان پاکستاني به تحصيل در دره سوات در ايالت خيبر پختونخوا، در شهر «مينگورا»هدف شليک گلوله مبارزان تحريک طالبان پاکستان قرار گرفت.

ضياء‌الدين يوسف زي، پدر ملاله همراه با آصف علي زرداري، رئيس‌جمهور پاکستان در مراسمي که اين طرح اعلام شد حضور داشت. اين مراسم که به احترام ملاله بايستيد نام داشت، در مقر سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد (UNESCO) در پاريس برگزار شد.

زرداري در اين مراسم اعلام کرد که ۱۰ ميليون دلار براي تامين بودجه طرح يونسکو اختصاص داده خواهد شد، وي هم‌چنين اظهار داشت که فرستادن دختران به مدرسه بهترين راه مبارزه با تندروها است. با وجود اين وي درباره اينکه اين مبلغ از کجا فراهم خواهد شد سخني نگفت.

رئيس‌جمهور پاکستان گفت که با ديدار ملاله در بيمارستان انگليسي که در آن تحت درمان است عميقا تحت تاثير قرار گرفت.

زرداري اظهار کرد: هيچ شکي ندارم که تصميم ما براي فراهم آوردن زمينه تحصيل براي همگان، به ويژه ميليون‌ها تن از دختران مدرسه‌اي، بهترين راهبرد براي مقابله با نيروهاي خشونت طلب است.

ملاله يوسف زي ، در تاريخ ?? اکتبر، پس از گفته پزشکان پاکستاني مبني بر اينکه وي در ناحيه جمجمه به درمان بيشتر و همچنين به توان‌بخشي عصبي شديد نياز دارد، براي معالجه تخصصي از پاکستان به انگليس انتقال يافت و در بيمارستان کوئين اليزابت در برمينگهام بستري شد.

گوردون براون، نخست وزير پيشين انگليس، که فرستاده ويژه سازمان ملل در امور آموزش جهاني است، پدر ملاله را به عنوان مشاور ويژه سازمان ملل در امور آموزش جهاني منصوب کرد. براون اظهار کرد ضياءالدين براي ايفاي نقش مشاور در کمپين وي عالي است.

وي گفت: ويژگي هاي منحصر به فرد ضياءالدين- به عنوان معلم، مدير و همچنين پدري که به تلاش بر ضد مخالفت با تحصيل دختران و تعطيلي مدارس وادار شده است- وي را به فردي بسيار مناسب براي رهبري تلاش‌هاي آموزشي ما براي فرستادن همه افراد به مدرسه، تبديل مي‌کند.

نخست وزير پيشين انگليس گفت: ملاله قبل از آنکه مورد اصابت گلوله قرار گيرد در مقابل طالباني که ۶۰۰ مدرسه را تعطيل و ويران کرده است، از انگيزه دختران براي تحصيل دفاع مي‌کرد.

وي در ادامه گفت: اگر طالبان سعي کرد که يک بار و براي هميشه صداي ملاله را خفه کند، شکست خورد.

امروز خواسته و روياي مصرانه ملاله براي رفتن همه کودکان به مدرسه، در دنيا پيچيده است، هر دختري که پس از ديگري مي‌خواهد همه دختران حق رفتن به مدرسه داشته باشند با هويت ملاله شناخته مي‌شود.

براون در ادامه سخنان خود گفت: در اين برهه زماني ملاله خود مصم است که به کمپينِ حق تحصيل براي تمام دختران بپيوندد و هنگامي که بهبود يافت اين کار را خواهد کرد و به يکي از رهبران اين کمپين بدل خواهد شد.

ملاله هنوز در بيمارستان به سر مي‌برد، با وجود اين يک دختر بچه مدرسه‎اي از کشور يمن روز دوشنبه (۲۰ آذر، ۱۰ دسامبر) در مراسم به احترام ملاله بايستيد متني که خودِ ملاله نوشته بود را خواند.
متن پيام ملاله يوسف زي به شرح زير است:

از تمامي مردمم درپاکستان و تمام دنيا به دليل حمايت از من و هدف بزرگِ تحصيل کردن که من بر آن استوار هستم تشکر مي‌کنم.

من از تمامي پرستاران و پزشکان بيمارستان کوئين اليزابت در بيرمنگهام به دليل مراقبت هاي بي‌وقفه‌ شان که به من کمک کرد روز به روز بهتر شوم، تشکر مي‌کنم

مردم پاکستان و مردم سراسر جهان براي زندگي من دعا کردند و خداوند به من جاني دوباره بخشيد.

روياي من اين است که همه کودکان، به ويژه دختران به مدرسه بروند و تحصيل کنند. من روياي جهاني آرام را در سر دارم، جايي که تمامي انسان‌ها در آن ياري رسان و صبور باشند. من برقراي برابري و عدالت براي تمام مردان و زنان را آرزو دارم.
من در حال سفر به سرزمين روياهايم هستم. اگر بيفتم مهم نيست؛ برمي‌خيزم، راه مي‌روم و تلاش مي‌کنم.
امروز بهترين روز زندگي من است چرا که رئيس‌جمهور محترم پاکستان و يونسکو اينجا هستند تا به کودکان فقير و تحصيل نکرده کمک کنند.

من هزاران کارت و هديه دريافت کردم، اين باعث افتخار من است، اما اگر شما به ديگران کمک کنيد و کاري براي تحصيل دختران انجام دهيد، اين بزرگترين افتخار براي من و بهترين روز زندگي‌‌ام خواهد بود. هرچه زودتر کودکان محروم به مدرسه بروند، من زودتر خوب مي‌شوم.
برچسب ها: بین الملل ، ملاله ، سازمان ، ملل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.