سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

خطر انتقال ايدز از شير مادر به كودك

کارشناس برنامه مادران مرکز بهداشت خوزستان گفت: برای پیشگیری از تولد کودکان مبتلا به ایدز در صورت حامله بودن مادر آلوده به ویروسHIV در ابتدا ختم بارداری توصیه می‌شود ولي در صورت اصرار مادر به ادامه بارداری و رسیدن زمان بارداری به هفته 14 بارداری و همچنین در صورت پیشرفته بودن بیماری مادر، از ابتدای بارداری تا زمان زایمان و حین زایمان، مادر باید تحت درمان با داروهای ضدویروسی قرار گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، فریبا دباغ‌زاده اظهار كرد: تعداد زنان آلوده به ویروس ایدز در جهان در حال افزایش است. بیشتر زنان از طریق همسران آلوده به ویروس ایدز به این بیماری مبتلا می‌شوند و برخی نیز با سوء مصرف مواد به آن آلوده می‌گردند.

وی ادامه داد: به دلیل  افزایش تعداد زنان مبتلا به ویروس HIV  در جهان، تعداد کودکان مبتلا به ایدز که به دلیل انتقال این ویروس از مادر در دوران بارداری، حین زایمان و دوران شیردهی مبتلا شده اند، در حال افزایش است.

کارشناس برنامه مادران مرکز بهداشت خوزستان افزود: طبق مطالعات انجام شده احتمال انتقال بیماری از مادر به کودک در 2 ماه آخر بارداری 92 درصد و در حین بارداری 65 درصد است اما احتمال انتقال این ویروس از راه شیر مادر بین 14 تا 29 درصد خواهد بود. جهت پیشگیری از انتقال عفونت HIV از مادر به جنین می‌توان از درمان ضدویروسی مادر، انجام زایمان به صورت سزارین و عدم تغذیه نوزاد با شیر مادر کمک گرفت.

وی با بیان مشکلات جنین مبتلا به ویروس ایدز گفت: ابتلاي جنین به اين ويروس در دوران بارداری موجب افزایش خطر کم وزنی، زایمان زودرس و کوچکی نوزاد نسبت به سن حاملگی می شود.

دباغ‌زاده با بیان این‌که بیماری ایدز از طریق شیر مادر قابل انتقال است، اظهار داشت: گرچه این بیماری از طریق شیر از مادر به شیرخوار منتقل می‌شود، ولی میزان خطر در شیرخواران متفاوت است. در بعضی از کشورهای درحال توسعه که بیماری های عفونی و سوءتغذیه از علل عمده و اصلی مرگ و میر کودکان شیرخوار است، خطر ناشی از عدم شیردهی به این شیرخواران با احتمال خطر ناشی از ابتلا به ایدز سنجیده می‌شود و توصیه می‌شود كه مادر و نوزاد هر دو تحت درمان دارویی قرار گرفته و تغذیه با شیر مادر ادامه یابد و به مادران توصیه می‌شود مشکلات خود را در مورد ایدز و تغذیه شیرخوار با کارکنان بهداشتی درمانی در میان بگذارند و از آنان کمک و مشاوره بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: هرچه سطح ویروس HIV در شیر مادر بالاتر و یا طول دوره شیردهی بیشتر باشد، ریسک انتقال ویروس نیز بیشتر است. همچنين در شرایطی که نوزاد به صورت ناگهانی از شیر گرفته می‌شود، غلظت RNA  ویروس در شیر افزایش می‌یابد و عوارضی مانند شقاق سینه و التهاب عفونت سینه نیز سطح ویروس‌های شیر مادر را افزایش می‌دهد.

 کارشناس برنامه مادران مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: تغذیه انحصاری با شیر مادر نسبت به تغذیه توام کمترین خطر انتقال را دارد و علت این مساله آن است که اگر هر ماده غذایی به غیر از شیر مادر زودتر از موقع به شیرخوار داده شود  مخاط روده آسیب می‌بیند و فعالیت ایمنی روده به دلیل ورود عوامل بیماری‌زای خارجی که از طریق مواد غذایی به بدن نوزاد وارد می‌شود، کاهش می‌یابد. از شیر گرفتن ناگهانی نوزاد نیز به دلیل افزایش سطح ویروس های HIV و افزایش میزان سدیم شیر مادر، بموجب افزایش احتمال خطر برای شیرخوار مي‌شود.

دباغ‌زاده افزود: بیماری‌های پیشرفته مادر، تغذیه نامناسب مادر و برخی مشکلات سینه مادر خطر انتقال HIV را از طریق شیر مادر به شیرخوار افزایش می دهد. ابتلاي نوزاد به برفک دهان یا زخم دهان نیز موجب افزایش شانس ابتلاي نوزاد به HIV می‌شود.

وی با بیان اهمیت شیر مادر در پیشگیری از بیماری‌های عفونی و غیرعفونی دوران کودکی وبزرگسالی و آثار مفید آن گفت: سازمان جهانی بهداشت (WHO ) با توجه به فواید و اهمیت شیر مادر در سال 2009، تصمیم در زمینه مصرف شیر مادران مبتلا به HIV برای شیرخواران را به عهده مسئولان بهداشت کشورها گذاشته است و همچنین توصیه کرده که مادرانی که از سه داروی ضدویروسی در طول بارداری استفاده می کنند، باید درمان را در تمام طول مدت شیردهی و تا یک هفته بعد از هر زمانی که کودک را از شیر گرفته‌اند، ادامه دهند./س

 
برچسب ها: ایدز ، مادر ، کودک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.