سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بسته خبري/

آیا تصویب اعمال ولایت بر دختران زیر۴۰ سال درست است؟

افزایش سقف سنی برای اعطای گذرنامه به زنان مجرد از ۱۸ سال به ۳۰ سال با قانون اساسی منطبق نیست.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، افزایش سقف سنی برای اعطای گذرنامه به زنان مجرد از ۱۸ سال به ۳۰ سال با قانون اساسی منطبق نیست.

زن در قانون اساسی‌

در ایجاد بنیادهای اجتماعی اسلامی‌، نیروهای انسانی که تاکنون درخدمت استثمار همه‌جانبه خارجی بودند هویت اصلی و حقوق انسانی خود را باز می‌یابند و در این بازیابی طبیعی است که زنان به‌دلیل ستم بیشتری که تاکنون از نظام طاغوتی متحمل شده‌انداستیفای حقوق آنان بیشتر خواهد بود.خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان‌است و توافق عقیدتی و آرمانی در تشکیل خانواده که زمینه‌سازاصلی حرکت تکاملی و رشد یابنده انسان است اصل اساسی بوده وفراهم‌کردن امکانات جهت نیل به این مقصود از وظایف حکومت‌اسلامی است‌. زن در چنین برداشتی از واحد خانواده‌، از حالت‌(شی‌ء بودن‌) و یا (ابزار کاربودن‌) در خدمت اشاعه مصرف‌زدگی واستثمار، خارج شده و ضمن بازیافتن وظیفه خطیر و پرارج مادری‌در پرورش انسانهای مکتبی پیشاهنگ و خود همرزم مردان درمیدانهای فعال حیات می‌باشد و در نتیجه پذیرای مسوولیتی‌خطیرتر و در دیدگاه اسلامی برخوردار از ارزش و کرامتی والاترخواهد بود.

ارتش مکتبی‌در تشکیل و تجهیز نیروهای دفاعی کشور توجه بر آن است که ایمان‌و مکتب‌، اساس و ضابطه باشد بدین جهت ارتش جمهوری‌اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب در انطباق با هدف فوق شکل داده‌می‌شوند و نه تنها حفظ و حراست از مرزها بلکه بار رسالت مکتبی‌یعنی جهاد در راه خدا و مبارزه در راه گسترش حاکمیت قانون خدا درجهان را نیز عهده‌دار خواهند بود. (و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم و آخرین من دونهم)

اصل 3 ـ دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به‌اهداف مذکور در اصل دوم‌، همه امکانات خود را برای امور زیر به‌کار برد:

بند 14ـ تامین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت‌قضائی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون‌.

گذرنامه سندي است كه از طرف مأموران صلاحيتدار دولت جمهوری اسلامی ایران مذكور در اين قانون براي مسافرت اتباع ايران به خارج و يا اقامت‌در خارج و يا مسافرت از خارج به ايران داده مي‌شود.

ماده 18 قانون گذرنامه فعلي براي اشخاصي كه كمتر از هجده سال تمام دارند و كساني كه تحت ولايت و يا قيمومت مي‌باشند با اجازه كتبي ولي يا قيم آنان اجازه خروج از كشور را دارند، در نتيجه زنان بالاي 18 سال مشمول اين ماده نشده، پس طرح صدور گذرنامه براي دختران زير 40 سال تنها مانع و سدي براي خروج زنان از كشور بوده و هدف از اين طرح مشخص نبوده كه چرا اذن ولي را براي خروج از كشور و صدور گذرنامه لازم دانسته است.

ماده 21 قانون صدور گذرنامه نيز بيان مي‌كند كه نام اطفال كمتر از 18 سال تمام كه همراه هر يك از والدين يا جد يا جده پدري يا مادري يا زن پدر يا شوهر مادر و يا خواهر و برادر خود‌مسافرت مي‌نمايند در صورت درخواست ولي يا قيم آنها بر حسب مورد در گذرنامه اشخاص مذكور ثبت خواهد شد، پس افراد بالاي 18 سال رشيد بوده و نيازي به اذن ولي ندارند.

ماده 16 اين قانون همچنين بيان مي‌كند كه به اشخاص زير هيچ نوع گذرنامه براي خروج از كشور داده نمي‌شود:

1.كساني كه به موجب اعلام كتبي مقامات قضايي حق خروج از كشور را ندارند

2.كساني كه در خارج از ايران به سبب تكدي و يا ولگردي و يا ارتكاب سرقت و كلاهبرداري و يا به عنوان ديگر داراي سوء شهرت باشند.

3.كساني كه مسافرت آنها به خارج كشور به تشخيص مقامات قضايي مخالف مصالح جمهوري اسلامي ايران باشد. در نتيجه باز هم زنان مجرد بالاي 18 سال و تا 40سال مشمول اين ماده نمي‌‌شوند، البته برخی از نمایندگان مجلس شرط "رشیده بودن زنان مجرد" را لحاظ کرده‌اند، بی‌شک فشار کاری مضاعفی را به دادگاه‌ها تحمیل کند، زیرا باید زنان برای اثبات رشیده بودن باید به دادگاه های کشور مراجعه کنند و از همین رو دادگاه‌ها با انبوه مراجعان روبرو خواهند شد و بعد از آن هم باید با انبوه معترضین به رای دادگاه‌ها که به غلط یا درست در مورد رشیده بودن زنان نظر داده‌اند مواجه شوند.

از اين‌ رو باشگاه خبرنگاران، طي گفتگويي با كارشناسان و صاحبنظران در اين زمينه، نواقص و مزاياي طرح صدور گذرنامه براي دختران زير 40سال، را مورد ارزيابي و بررسي قرار داده است.

نواقص طرح صدور گذرنامه براي زنان مجرد زير 40 سال با اذن ولي قهري

عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقي قضايي مجلس طرح صدور گذرنامه برای زنان مجرد زیر 40 سال با موافقت ولی قهری را همراه با نواقصي دانست.

دولت و مجلس وضعيت طرح صدور گذرنامه دختران به اذن ولي را مشخص كنند

رئيس سابق اتحاديه کانون وکلا گفت: مفاد طرح صدور گذرنامه براي دختران مجرد زير 40 سال به اذن ولي با وضعيت فعلي دختران و زنان كشورمان كه طي سي و چند سال اخير در امور اجتماعي و سياسي و علمي کسب کرده‌اند کاملا ناسازگار است.

آخرين جزييات لايحه "صدور گذرنامه براي دختران زير 40 سال با اذن ولي"

يك قاضي دادگستري گفت: مخالفت ولي قهري براي خروج از كشور و دايره سني در لايحه صدور گذرنامه دختران زير 40 سال بايد مرتفع شود.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.