سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنان مجرد برای خروج از کشور بلاتکلیف مانده‌اند/ اذن ولی یا در انتظار قانونی جدید

پس از آنکه چند روز پیش نمایندگان فراکسیون زنان مجلس و مرکز امور زنان ریاست جمهوری اعلام کرده بودند سن عقلی زنان 40 سال است و خروج زنان مجرد زیر 40 سال باید با اذن ولی باشد کمیسیون امنیت ملی مجلس کار را یک‌سره و خروج زنان مجرد با هر سنی را منوط به اذن ولی کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، تصمیم نهایی در خصوص این وضوع قرار است که در جلسه بعدی این کمیسیون گرفته شود و اگر همه چیز طبق پیش‌بینی‌ها پیش برود همه زنان مجرد برای خروج از کشور باید از ولی خود اجازه بگیرند.

ماجرا چیست؟

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نظر کمیسیون این بود که قید سن برای گرفتن اذن ولی قهری یا حاکم شرع در صدور گذرنامه برای بانوان مجرد برداشته شود که براین اساس قید سن 30 سال منتفی شد. صفر نعیمی رز در گفتگو با ایسنا با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور اعضای فراکسیون زنان برای بررسی مواد مرتبط به بانوان در لایحه گذرنامه گفت: طبق تصمیم قبلی کمیسیون بانوان مجرد زیر 40 سال برای داشتن گذرنامه احتیاج به اذن ولی قهری یا حاکم شرعی است بدان معنی است که بانوان مجرد برای این امر به رضایت ولایت قهری، پدر و جد پدیری یا حاکم شرع احتیاج داشته و بانوان متأهل نیز درصورت داشتن اذن شوهر، ولی قهری یا حاکم شرع می‌توانند گذرنامه داشته باشند براین اساس به نظر ما داشتن قید سنی برای بانوان مجرد برای گرفتن گذرنامه امری درست نیست. البته اتخاذ تصمیم نهایی در این رابطه به جلسه بعدی موکول شد.

نعیمی رز در پاسخ به این پرسش که درصورت تصویب نهایی این تصمیم کمیسیون آیا شرایط کنونی صدور گذرنامه برای بانوان مجرد بیشتر از 18 سال تغییر خواهد کرد و صدور گذرنامه منوط به داشتن اذن ولی قهری یا حاکم شرعی خواهد شد گفت: در هر صورت صدور گذرنامه احتیاج به یک سری معذوریت‌هایی دارد چون در مورد صدور گذرنامه برای بانوان از دو حالت مجرد یا متأهل خارج نیستند این شرایط حاکم است که این امر احتیاج به اذن ولی قهری یا حاکم شرع دارد.

او همچنین تأکید کرد که نظر اعضای فراکسیون زنان براین بود که باید قید سن برداشته شود.

سن عقلی یا رشیده بودن

در هفته‌های اخیر بحث خروج زنان مجرد بسیار داغ بوده و هر‌از‌چندگاهی روش جدیدی برای خروج زنان پیشنهاد می‌شد، در آخرین صحبت‌ها عنوان شد قانون گرفتن اذن ولی باید برای زنان مجرد زیر 40 سال اجرا شود و در این رابطه معاون زنان مرکز امور خانواده به هفت صبح گفته بود از نظر شرع خانم‌ها بعد از چهل سالگی می‌توانند خودشان تصمیم بگیرند. قبل از طرح این موضوع شرط رشیده بودن پیشنهاد ابداعی دیگری بود که توسط فراکسیون زنان مجلس داده شد.

درآن زمان گفته شد که به نظر فراکسیون زنان مجلس نباید به صورت مطلق نباید به هر کسی اجازه خروج از کشور داد که تبعات داشته باشد و نه اینکه به صورت مطلق جلوی خروج همه گرفته شود به همین علت باید درصورت احراز رشیده بودن اجازه خروج از کشور داده شود.
قبل از آن هم پیشنهاد دیگری برای تعیین ساز‌و‌کار خروج زنان داده شد. فراکسیون زنان اعلام کرده بود در نظر دارد به هیئت رئیسه مجلس پیشنهاد دهد که مصوبه فوق تنها شامل دخترانی شود که با هدف نا‌مشخصی به خارج از کشور مسافرت می‌کنند.

منبع: هفت صبح

انتهای پیام/

برچسب ها: گزارش ، هفت ، صبح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.