سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جرج گالوی ؛

تسمیه تحولات عربی به "بهار اسلامي" نزديک تر است

نماینده سابق مجلس عوام انگلیس اعلام کرد اصطلاح "بهار اسلامی" درباره تحولات منطقه در مقایسه با "بهار عربی" به واقعیت نزدیک تر است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ، جرج گالوی در برنامه  کلام حر  ( سخن آزاد ) شبکه تلویزیونی المیادین به تشریح و بررسی تحولات مصر پرداخت و گفت: تسمیه تحولات عربی به بهار اسلامی در مقایسه با بهار عربی به واقعیت نزدیک تر است.
گالوی افزود:  من جرج گالوی هستم و می خواهم امشب سخنان آزاد بسیاری ایراد کنم و این سخنان حاکی از دیدگاه من است. کسی مرا نخریده است و هیچ کسی نمی تواند مرا بخرد. آن چه که من می گویم ضرورتا نشان دهنده دیدگاه مسئولان و اداره کنندگان شبکه المیادین نیست.
وی که در دانشگاه بین المللی لبنان در بیروت سخن می گفت تاکید کرد: « ما می خواهیم در این برنامه درباره تحولات شگفتی ساز و ناگهانی در مصر صحبت کنیم. مصر بزرگی که قلب تپنده جهان عرب است. مصر در حال حاضر در شرایط حساسی به سر می برد به گونه ای که توجه جامعه جهانی را به سوی خود جلب کرده است. هیچ کسی نمی داند سرانجام تحولات این کشور به کجا ختم خواهد شد و ما در این جا تلاش می کنیم این تحولات را تحلیل و ارزیابی کنیم.»
این مقام سابق انگلیس تصریح کرد:  من به محمد مرسی رئیس جمهور مصر احترام می گذارم زیرا منتخب مردم این کشور است. من از انتخاب وی استقبال کردم هرچند که در برنامه های تبلیغاتی به سود وی شرکت نکردم. بلکه فقط در برنامه های تبلیغاتی دو کاندیدای دیگر حمدین صباحی و عبدالمنعم ابوالفتوح شرکت داشتم. من از پیروزی گروه اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری مصر خرسند شدم و حق تشکیل دولت را برای آنان محفوظ می دانم. من فکر می کنم اشتباه فاحشی در مصر رخ داد من نمی خواهم آن را با سوریه که درگیر جنگ داخلی شده است مقایسه کنم. من امیدوارم ثبات و آرامش هر چه سریع تر به مصر بازگردد. تحولات جدید مصر با صدور بیانیه جنجال برانگیز ریاست جمهوری آغاز شد. مصر کشوری است که بعد از سه دهه دیکتاتوری و حکومت دیکتاتور بر آن در حال بازسازی است. رژیم حسنی مبارک رژیم سرکوب ، قتل ، شکنجه و دیکتاتوری بود. حسنی مبارک مرا از مصر اخراج کرد و گفت عنصر نامطلوبی هستم. مبارک به من گفت دیگر به مصر بازنگردی ولی من امروز به مصر بازگشته ام تا وی را در حالی که پشت میله های زندان است نظاره کنم. اعتقاد من بر این است که ساختار مصر از پایین تا بالا باید بازسازی شود و بازسازی این کشور تنها از طریق تحقق وفاق ملی و وحدت محقق شدنی است، چیزی که در شرایط کنونی بعید به نظر می رسد. من نمی توانم به نیابت از عمرو موسی و یا پروفسور محمد البرادعی سخن بگویم ولی به نیابت از حمدین صباحی می توانم. دادستان مصر اعلام کرد حمدین صباحی باید به اتهام دست داشتن در یک توطئه صهیونیستی برای سرنگونی دولت مصر محاکمه شود و این اتهام بسیار سخیف تر و سبک تر از آن است که تائید و باور شود. من و حمدین صباحی بیش از بیست سال است که با یکدیگر رفیقیم. مردانی که کمی پیشتر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مصر بودند امروز به اتهامات مختلف محکوم می شوند. این اقدام تنفر عمومی در مصر را در پی دارد.
من نمی خواهم مشکلاتی را که مرسی با آن ها دست به گریبان است کم اهمیت تلقی کنم بلکه مشکلات بزرگی وجود دارد و هنوز مزدوران با نفوذ وابسته به رژیم مبارک در مصر وجود دارند که در روند امور مانع تراشی می کنند. ولی حقیقت این است که گروه های سیاسی مختلفی در مصر وجود دارد که همه آنان باید در امور حکومتداری شراکت داده شوند و یک حزب به تنهایی به هر میزان که از محبوبیت و مشروعیت برخوردار باشد نمی تواند از عهده این مهم برآید. حال سوال اینجاست که تحولات مصر به کجا ختم خواهد شد.؟
جرج گالوی در پاسخ به این سوال که آیا تحولات عربی واقعا  بهار عربی  است یا  بهار اسلامی گفت:  اسلام دین رایج در بین عرب هاست. اسلام بعد از ناکامی ملی گرایی عربی ( پان عربیسم ) در حال سپری کردن یک نهضت سیاسی است. بسیاری به این باور رسیده اند که اسلام تنها یک دین مذهبی و اعتقادی نیست بلکه یک مکتب سیاسی نیز است. من نیز این موضوع را به خوبی درک می کنم و به آن احترام می گذارم.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.