سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

برای مقابله جدی با بیماری'ایدز' از تمام ظرفیت های موجود استفاده شود

استاندار كهگیلویه وبویراحمد برلزوم اطلاع رسانی بیشترو شفاف سازی درزمینه شیوع بیماری ایدز در استان تاكید كرد وگفت:برای مقابله جدی با این ویروس خطرناك از تمام ظرفیت ها و قابلیت های موجود ملی و استانی استفاده شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج، دكترسید 'حسین صابری' دوشنبه شب در نشست شورای سلامت كهگیلویه وبویراحمد افزود: امروزه در بین خانواده ها و در سطح جامعه یك تصورغیرطبیعی و خاصی نسبت به بیماران ایدزی مطرح است كه این امر موجب طرد شدن مبتلایان و درمواردی كمك به شیوع بیشتراین بیماری می شود.
وی بیان كرد: در حالی كه اگر اطلاع رسانی و شفاف سازی نسبت به این بیماری بیشتر شود چنین برداشت ها و ذهنیت های منفی نیز در بین مردم و خانواده ها از بین خواهد رفت.
دكتر صابری یكی از خلاء های موجود و اساسی در افزایش شیوع این بیماری خطرناك را عدم آگاه سازی لازم از سوی متولیان و حتی رسانه های جمعی دانست و گفت:باید باتدبیر و برنامه ریزی اصولی راه های انتقال این ویروس،چگونگی برخورد بامبتلایان و راهكارهای مقابله با آن اطلاع رسانی شود.
وی عنوان كرد: البته استان كهگیلویه وبویراحمد با توجه به سبغه فرهنگی ، بافت سنتی و پایبندی به اعتقادات دینی و ارزش های الهی در خصوص چنین معضلات اجتماعی از جمله ایدز فاصله فراوانی با سایر استان های كشوردارد.
استاندار كهگیلویه وبویراحمد به موضوع دفع بهداشتی فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج اشاره كرد و افزود: ورود فاضلاب این بیمارستان و برخی از مراكز بهداشتی در اطرف آن به رودخانه بشار ،ضمن بروز برخی مشكلات زیست محیطی در منطقه، سلامت عمومی مردم را نیز به خطر انداخته است.
وی بیان كرد:ضروری است در اسرع وقت كمیته ای متشكل از معاونت عمرانی استانداری، شهرداری یاسوج،دانشگاه علوم پزشكی یاسوج ،اداره كل محیط زیست وشركت آبفای شهری كهگیلویه وبویراحمدتشكیل و تدابیر لازم برای رفع سریع این معضل اساسی اندیشیده شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی كهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست گفت: پنهان كردن بیماری 'ایدز' از سوی برخی افراد مبتلا به این ویروس مهمترین مشكل در زمینه شناسایی و ارایه راهكارهای عملی برای مقابله با آن است.
دكتر سید 'حسام الدین نبوی زاده' بدون اشاره به آمار مبتلایان به ایدز در استان افزود: هم اكنون آمارهای تخمینی و واقعی در زمینه افراد مبتلا به این بیماری بیش از افراد شناسایی شده است.
وی با انتقاد از برخی خانواده ها و افراد جامعه كه با بی رحمی و بی مهری افراد مبتلا به بیماری ایدز را طرد می كنند ، افزود: ویروس ایدزبه هیچ وجه از راه هایی همچون دست دادن، بوسیدن، آب دهان، استفاده از وسایل مشتركی چون حوله و برخی وسایل شخصی دیگر به افراد منتقل نمی شود.
وی مهمترین راه های انتقال ویروس ایدز را شامل تماس های جنسی نامشروع، استفاده از سرنگ مشترك در معتادان تزریقی، خون و فرآورده های خونی از طریق مادر به جنین عنوان كرد.
نبوی زاده اظهار كرد: به عقیده برخی كارشناسان بیماری ایدز در كهگیلویه وبویراحمد ،هم اكنون شایعترین راه انتقال ویروس ایدز از معتادان تزریقی به سوی تماس های جنسی نامشروع گرایش پیدا كرده كه لزوم توجه بیشتر خانواده ها و فرهنگ سازی لازم در این راستا از سوی رسانه ها ومتولیان امور فرهنگی بیش از گذشته احساس می شود.
نبوی زاده همچنین از اجرای طرح ملی موسوم به 'كاهش بی عدالتی در مسایل بهداشتی و درمانی' در آینده ای نزدیك خبر داد و گفت: این طرح در شاخص های مختلفی از جمله مرگ و میر كودكان و مادران ، امید به زندگی ، كم وزنی ، سرطانها و سوانح رانندگی قابل اجرا خواهد بود.
وی بیماری های قلبی و عروقی ، اختلالات روانی ، خودكشی ، بیمه درمانی ،سلامت آب آشامیدنی ، آسیب های ناشی از كار و بیماری های دهان و دندان را از دیگر شاخص ها و پارامترهای قابل اجرا در این طرح ملی عنوان كرد.
نبوی زاده هدف اصلی از اجرای این طرح ملی را ارتقای سطح شاخص های سلامت و بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی در استان اعلام كرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی كهگیلویه وبویراحمد، خواستار همكاری و تعامل بیشتر دستگاه های مختلف و مرتبط با این موضوع در استان شد./س

برچسب ها: بیماری ، ایدز ، مقابله ، شیوع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.