سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

SimCity به جهان بازي‌ها باز‌ مي‌گردد

در نسخه‌هاي قبلي بازي شامل سيستم جاده‌کشي متقاطع بود. جاده‌ها نمي‌توانستند هيچ نوع خم يا انحنا را قبول کنند اما نسخه جديد به بازيکن اجازه مي‌دهد تا مسيري منحني و يا گرد ايجاد کند.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

بازي SimCity از اولين و البته خوشنام‌ترين بازي‌هاي شبيه‌ساز شهري است. استوديو Maxis با خلق اين عنوان طرفداران بسياري کسب کرد و همين بازي‌ها بود که EA را اندک‌اندک به يکي از بزرگ‌ترين غول‌هاي بازي‌ساز جهان تبديل کرد اما عنوان SimCity در گذر زمان به فراموشي سپرده شد و با توفيق اندک آخرين نسخه از اين بازي، براي مدتي طولاني ديگر هيچ بازي ديگري در اين مجموعه منتشر نشد.

بازي جديد SimCity که دقيقا با همين نام که براي انتشار در آينده‌اي نه چندان دور در حال آماده شدن است، شروعي مجدد براي اين مجموعه است. همانند بازي مدال افتخار که شروع دوباره‌اش را با نام اصلي مجموعه آغاز کرد، اين اتفاق براي SimCity جديد نيز رخ مي‌دهد اما SimCity جديد يک بازي مدرن و کاملا امروزي است، در حالي که به طور کامل به اصول بنيادي نسخه‌هاي اول بازي وفادار مانده است.

بازي از نماي ديد شهردار به تصوير کشيده مي‌شود؛ شهرداري که البته توانايي‌هايش بيشتر از يک شهردار معمولي است. البته مانند گذشته هر شهر در بخش کوچکي از يک ناحيه جغرافيايي بزرگ‌تر بنا مي‌شود و بازيکن مي‌تواند شهرهاي مختلف خود را با يکديگر مرتبط سازد.

وقتي در محيط بازي در شهر قرار مي‌گيريد اولين اقدام اختصاص دادن زمين‌هايي به فعاليت‌هاي مسکوني، تجاري و يا صنعتي خواهد بود. اين اصول از موفق‌ترين عنوان در اين مجموعه برداشت شده است. با اين تفاوت که ديگر نمي‌توان براي نواحي تراکم تعريف کرد.

تراکم در اين نسخه جديد به مسائل پيرامون يک زمين مربوط مي‌شود. به عنوان مثال اگر امکان دسترسي به منابع، جاده، خيابان‌هاي عريض، سيستم حمل و نقل و امکانات آموزشي، بهداشتي، رفاهي، خدماتي و امنيتي فراهم باشد، يک زمين مي‌تواند به بالاترين سطح تراکم خود برسد و نبود اين امکانات، در عمل زمين را به يک روستا تبديل مي‌کند که مشخصا تراکمي هم ندارد و پر از مزارع و خانه‌ باغ است.

بازي هم چنان بر سيستم FeedBack استوار است. اين سيستم يک پيوند نامرئي ميان المان‌هاي مختلف بازي برقرار مي‌کند که مي‌تواند يک چرخه کامل در شهر فراهم آورد. به عنوان مثال بالا بردن امکانات باعث بالا رفتن جمعيت مي‌شود و بالا رفتن جمعيت باعث بالا رفتن مصرف، افزايش توليد زباله، افزايش ترافيک و مسائل ديگر مي‌گردد.

اين مسائل که نتيجه افزايش جمعيت است، دلايل خوبي براي پايين آمدن جمعيت هستند و پايين آمدن جمعيت، به معناي مهيا شدن امکانات بيشتر است و اين جاست که قصه تکرار مي‌شود. هنر يک بازيکن خوب در اين بازي اين است که با مديريت صحيح منابع، يک روال دائما رو به رشد و بدون بازگشت براي شهر خود فراهم کند.

بازي همچنان داراي سيستم بلاياي طبيعي و غيرطبيعي است! اين بلايا از گذشته و در نسخه‌هاي اوليه بازي وجود داشته است و به عنوان يک عامل موثر در بالا بردن اتحاد جمعي و صبر عمومي به کار گرفته مي‌شود. با يک نگاه جامعه شناسانه، بازي معتقد است که بلاياي طبيعي مي‌تواند تحمل عمومي را در پذيرفتن مشکلات روزمره يک شهر، بالا ببرد و به شهردار اجاز مي‌دهد هر از چند گاهي يک بلاي طبيعي به شهر خود بفرستد!

البته بلايا در اين نسخه لزوما طبيعي نيستند و گاهي مي‌توانند به صورت يک سفينه فضايي آدم‌ربا ظهور يابند.

در نسخه‌هاي قبلي بازي شامل سيستم جاده‌کشي متقاطع بود. جاده‌ها نمي‌توانستند هيچ نوع خم يا انحنا را قبول کنند اما نسخه جديد به بازيکن اجازه مي‌دهد تا مسيري منحني و يا گرد ايجاد کند. اينجاست که تنوع ظاهري شهر‌ها کاملا دستخوش تغيير قرار مي‌گيرد و شهرهايي با ظواهر هندسي متنوعي را خلق مي‌کند که مي‌توانند مربع، مستطيل، بيضي، دايره، شش ضلعي يا هر شکل منتظم يا غير متنظم ديگري باشند.

اين بازي در پنجم مارس سال 2013 ميلادي براي اجرا در سيستم‌عامل‌هاي ويندوز و مک به عرضه عمومي گذاشته خواهد شد.

* وحيد صفايي
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.