سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناسان و پیشکسوتان از ناکامی پرسپولیس می گویند؛

ثبات، حلقه گمشده سرخ جامگان

تیم فوتبال پرسپولیس در کادر فنی خود دستخوش تغییرات شد تا فصل جدیدی در ان تیم بزرگ و پرطرفدار را شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران عدم ثبات در پرسپولیس بزرگترین معضل این باشگاه بزرگ و پرطرفدار در سالهای اخیر بوده است. یک بار دیگر اتفاقات یک دهه اخیر باشگاه پرسپولیس را در ذهن خود مرور کنید تا متوجه شوید سرخپوشان تهرانی در این مدت بیش از 10 مربی را روی نیمکت خود دیده اند و جالب اینکه امید عابدینی،‌اکبر غم خوار، حجت الله خطیب، محمد حسن انصاری فر، حبیب کاشانی،‌عباس انصاری فر و محمد رویانیان هم افرادی بوده اند که به عنوان مدیر عامل در این باشگاه بزرگ و پرطرفدار فعالیت کرده اند نکته جالب تر این که پرسپولیس با وجود هزینه های هنگفتی که در طول این سالها داشته،‌در لیگ برتر دو قهرمانی را با علی پروین و افشین قطبی تجربه کرده و در جام حذفی هم 2 بار با علی دایی قهرمان شده است.


وقتی اتفاقات پرسپولیس را در ذهن خود مرور می کنید، متوجه می شوید که این مجموعه برخلاف دهه 60 و 70 از بودجه و امکانات بسیار زیادی برخوردار بوده اما هرگز افتخارات گذشته را به دست نیاورده چرا که هرگز شاهد ثبات در این مجموعه چه در بخش مدیریت و چه در کادر فنی نبوده ایم و همین معضلات باعث شده که پرسپولیس با توجه به برخوردار بودن از ستاره های ریز و درشت و امکانات و بودجه هنگفتی که در اختیار داشت،‌نتواند به موفقیت برسد.

ناصر ابراهیمی مربی سابق پرسپولیس در این رابطه می گوید: پرسپولیس هر ساله تغییرات زیادی دارد و به هیچ مدیری اجازه نمی دهند که حداقل 5 سال در این باشگاه کار کند. مدیرانی هم که به پرسپولیس می آیند، فوتبالی نیستند و تا کار را یاد می گیرند، باید از این باشگاه بروند و دوباره مدیر جدید می آید.


محمد پنجعلی کاپیتان سابق پرسپولیس هم در این رابطه می گوید: پرسپولیس همیشه دستخوش تغییرات است و هیچ وقت ثبات نداشته است. مدیران برای حفظ جایگاه خود مدام مربی عوض می کنند اما باز هم تیم نتیجه نمی گیرد چون مربی تحت فشار است و زمانی برای پیاده کردن برنامه هایش در این تیم ندارد. مدیرانی هم که به پرسپولیس می آیند، به این باشگاه مامور می شوند و با اتمام دوران ماموریت خود؛ پرسپولیس را ترک می کنند و مدیر جدیدی که می آید، برنامه های خودش را دنبال می کند. مربیان پرسپولیس در سالهای اخیر زمان کافی در اختیار نداشته اند و همیشه از ترس برکنار شدن با استرس کار کرده اند و نتوانسته اند نتایج خوبی کسب کنند.


حسین عبدی مربی سابق پرسپولیس در این ارتباط نظر جالبی دارد و مدعی شد در فوتبال دنیا و در باشگاههای بزرگ همه چیز سر جای خودش است و همه کارها طبق برنامه پیش می رود. مدیران فقط مدیریت می کنند و کارهای کلان باشگاه را پیگیری می کنند و مربی و بازیکنان هم کارشان مشخص است و وظایف خودشان را انجام می دهند اما در پرسپولیس یک روز مدیرعامل باشگاه موقت است و یک روز هم سرمربی موقت می گذارند که این مسائل نشان می دهد در این مجموعه بزرگ و پر طرفدار برنامه ریزی بلند مدت وجود ندارد و کارها اصولی انجام نمی شود.


ابراهیم آشتیانی پیشکسوت پرسپولیس هم در این رابطه می گوید: در هیچ جای دنیا اتفاقاتی که در فوتبال ما می افتد را شاهدنیسیتم. پرسپولیس مدام مدیر و مربی عوض می کند و پول زیادی هم هزینه می کند اما نتیجه نمی گیرد چون در این باشگاه ثبات وجود ندارد راه نجات فوتبال ما خصوصی سازی است و تا زمانی که باشگاهها خصوصی نشوند،‌ همین مشکلات هست. باشگاه پرسپولیس پتانسیل بسیار بالایی دارد و باید خصوصی شود تا خودش درآمد زایی کند و بتواند درست هزینه کند. متاسفانه در این سالها بودجه پرسپولیس درست خرج نشده و بیشتر حیف و میل شده است چون باشگاه خصوصی نیست و کسی برای پولی که هزینه می شود دلش نمی سوزد. وقتی کسی از جیب خودش خرج نکند،‌دلسوزی نمی کند و می بینیم که پول پرسپولیس حیف و میل شده و با موفقیت همراه نبوده است.


پرسپولیس در کادر فنی خود یک بار دیگر دست به تغییرات زد اما این تحولات چاره کار تیمی بزرگ و پرطرفدار مثل پرسپولیس خواهد بود؟ با توجه به آن چه که کارشناسان فوتبال و پیشکسوتان پرسپولیس می گویند، بعید است که این مجموعه بزرگ بتواند به ساحل آرامش برسد چرا که مدیر و مربی در پرسپولیس از آینده خود اطمینان ندارند و بازیکن هم در چارچوب قوانین حرفه ای عمل نمی کند چرا که اگر این گونه بود و حرفه ای با مسائل برخورد می شد، شاهد مصاحبه های رنگارنگ بازیکنان پرسپولیس علیه مانوئل ژوزه در روزهای گذشته نبودیم.


پرسپولیس تا زمانی که خصوصی نشود و به ثبات مدیریت نرسد، نمی تواند به آینده اش خوش بین باشد چرا که در فوتبال باید با برنامه ریزی بلند مدت پیش رفت تا نتیجه گرفت. نگاهی به باشگاههای بزرگ و پر افتخار دنیا همچون بارسلونا، منچستر یونایتد، بایرن مونیخ و رئال مادرید نشان می دهد که این باشگاه همواره از آرامش کامل در کادر مدیریتی و فنی خود برخوردار بوده اندو با برنامه ریزی بلند مدت توانسته اند در جاده پیشرفت گام برداشته و به موفقیت برسند اما پرسپولیس از این فاکتور بزرگ و پارامتر اصلی در مدیریت خود برخوردار نبوده و علی رغم تمام ستاره هایی که در اختیار داشته و بودجه سنگینی که صرف این تیم شده در 2 سال اخیر ناکام بزرگ فوتبال ایران رقم گرفته است./آق

برچسب ها: پرسپولیس ، ثبات ، هوادار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.