سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان استاد دانشگاه هاروارد؛

کشورهاي حوزه خليج فارس براي ثروت اندوزي با ايران دشمني مي کنند

يک استاد روابط بين الملل دانشگاه هاروارد، گفت: علت اصلي دشمني کشورهاي حوزه خليج فارس و عربستان با ايران، اين است که بتوانند از اين طريق درآمدهاي خود را افزايش دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "هرالد اند نيوز"؛ استفن ام والت، استاد روابط بين الملل دانشگاه هاروارد، با انتشار يادداشتي در روزنامه "هارالد اند نيوز" دليل دشمني برخي کشورهاي عربي حوزه خليج فارس و استقبال آنها از فشار آمريکا و دوستانش عليه ايران، اين است که اين کشورها از اين طريق مي توانند قيمت نفت را بالا نگهدارند و به اين ترتيب درآمدهاي نفتي هنگفتي به دست آورند. 

وي مي گويد؛ اغلب به ما گفته مي شود که کشورهايي مانند عربستان و کويت، عميقا از بابت ايران نگران هستند و تمايل دارند ايالات متحده اين مسئله را براي آنها حل و فصل کند. 

من بيش از يکبار چنين نگراني هايي را از سوي مقامات ارشد عربستان سعودي شنيده ام، اما انگيزه ديگري نيز در اين ميان بايد در کار باشد و آمريکائيان بايد اين احتمال را در ذهن خود نگه دارند.  اين انگيزه، تمايل کشورهاي حوزه خليج فارس براي بالا نگه داشتن بهاي نفت تا جايي است که بتوانند بودجه خود را متوازن کنند؛ آن هم در دوره اي که هزينه هاي اجتماعي افزايش يافته و تدابير ديگري بکار گرفته مي شود تا اين رژيم ها را از اثرات بيداري اسلامي جدا کند.  
بنابه اعلام صندوق بين المللي پول، اين کشورها نياز دارند که قيمت هر بشکه نفت بيش از 80 دلار باشد تا آنها بتوانند به بودجه خود سر و سامان بدهند. 

اين به آن معني است که عربستان و ديگران تمايل دارند ايران را در وضعيتي نگه دارند که اين کشور نتواند شرکت هاي خارجي را براي نوسازي و توسعه ميادين نفت و گاز خود جذب کند و در بازاريابي براي نفت خود در سطح بازارهاي جهاني، مشکلات بيشتري داشته باشد. 

اگر تحريم هاي تحميلي سازمان ملل عليه ايران و ديگر تحريم ها لغو شوند و شرکت هاي بخش انرژي بتوانند آزادانه در ايران فعاليت کنند، توليد نفت و گاز ايران رونق پيدا کند و عرضه کلي افزايش بيابد، قيمت جهاني نفت کاهش مي يابد. 

اين ثروت جديد نه تنها مي تواند ايران را به قدرت مستحکم تري در منطقه خليج فارس تبديل کند، بلکه قيمت پايين نفت و گاز کار را براي عربستان سعودي و ديگر کشورهاي حوزه خليج فارس براي سرکوب مردمي سخت تر مي کند. 

عربستان سعودي مي تواند توليد خود را کاهش دهد تا سعي کند قيمت را افزايش دهد، اما بازهم درآمدهاي کلي اين کشور کاهش مي يابد و با افت بودجه مواجه مي شود. 

بنابراين، وقتي شما وقتي مي شنويد گروهي از مردم مي گويند؛ چقدر بابت ايران نگران هستند و چقدر از تلاش هاي ما براي فشار به ايران حمايت مي کنند، به خاطر داشته باشيد اين حمايت ها فقط بخاطر مسائل ژئوپلتيکي يا شکاف تاريخي ميان شيعه و سني و يا عرب و فارس نيست. اين بخاطر آن است که خاندان حاکم خاصي بتوانند به نوشتن چک ادامه دهند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۰۱:۵۸ ۱۹ دی ۱۳۹۶
اینها کی باشد که بتواند برای کشور ایران سرافراز وسر بلند خواسته باشند شاخ شونه بکشن بنده با تمام قدرت از وهابی بی دین بیزارم و اگربه دستم باشد سر از تن این سنیهای وهابی جدا میکنم