سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

اکثر شهرهای ایران از سیمای اسلامی برخوردار نیستند

رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه اکثر شهرهای ایران از سیمای اسلامی برخوردار نیست، گفت: شهرهای کشور ما اسلامی هستند اما بسیاری از آن ها از معماری اسلامی سود نجسته اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محسن طبسی در نخستین همایش روند معماری و طراحی شهری در اروپا، با بیان اینکه ویژگی های معماری اسلامی شامل دو بخش شکلی و محتوایی است، گفت: ممکن است برخی از شهرهای اسلامی در ظاهر هیچ نماد و شکلی که گویای اسلامی بودن آن شهر باشد را نداشته باشد، اما محتوا و معنای آن اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه سیمای اکثر شهرهای ایران اسلامی نیست، افزود: شایسته است که شکل هر شهر با محتوا و معنای ان هم خوانی داشته باشد.

طبسی با بیان اینکه توقع از شهرهای اسلامی، داشتن سیمایی اسلامی نیز هست، ابراز کرد: برای خارج شدن از وضعیت موجود باید تمام اقدامات بر مبنای پژوهش و تحقیق صورت بگیرد.

رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد مشهد تصریح کرد: قبل از ارائه هر طرح و برنامه ای باید وضعیت موجود ترسیم شده و مشکلات آن شناسایی شود و در ادامه آسیب شناسی صورت بگیرد و پس از این مراحل راهکارها ارائه شود.

وی با بیان اینکه بدون تحقیق و پژوهش نمی توان به نتیجه مثبتی رسید، خاطرنشان کرد: در این زمینه، شهرداری ها به عنوان سازندگان و مراقبان شهر نقش اساسی دارند و در خصوص اسلامی کردن معماری شهرها می توانند بسیار اثرگذار باشند.

طبسی ادامه داد: لازمه این اثرگذاری این است که شهرداری، این موضوع را به عنوان یکی از رسالت های اصلی خود دنبال کند و فکرش تنها رفع تکلیف از وظایف اساسنامه ای نباشد.

رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه شهرداری مشهد در این زمینه بسیار مثبت عمل کرده است، افزود: در سال های اخیر اقدامات قابل توجهی در جهت تغییر سیمای شهر صورت گرفته است.

وی با اشاره به نقش دانشگاه ها در این زمینه گفت: در کنار نقش شهرداری در این خصوص، دانشگاه ها نیز به عنوان مراکزی برای تحقیق و پژوهش می توانند در این زمینه تاثیر گذار باشند.  /س

برچسب ها: شهر ، ایران ، اسلامی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.