سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رصدگاه آسمان نيمه دوم آذر؛

شناسايي نخستين سياره يتيم و بي خانمان

آسمان شب با ستاره هاي چشمك زنش براي ما ناظران زميني جذابيت خاصي دارد، در اين شماره از رصدگاه آسمان نيز خبرهاي جذابي از دنياي ستارگان ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران؛‌ دانشمندان تاكنون فرضيه هاي متفاوتي مبني بر سيارات بي خانمان جوان و سرد ارائه داده اند اما تا به امروز موفق به شناسايي آنها در فضا نشده بودند.

در حال حاضر براي نخستين بار موفق به كشف سياره بيگانه شده اند كه در مدار هيچ ستاره ميزباني در گردش نيست.

عدم وجود ستاره درخشان در اطراف اين سياره منزوي موجب شده تا محققان بتوانند جو اين سياره را به خوبي با جزئيات كامل مورد بررسي قرار دهند.

طبق گفته دانشمندان اين سياره حدود 120 سال عمر دارد و جرمي حدود 7برابر مشتري را به خود اختصاص داده و دماي سطح آن به 400 درجه سانتي گراد نيز مي رسد.

احسات ابراهيميان، كارشناس مركز نجوم آوا استار در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: عطارد نزديكترين سياره به خورشيد است كه داراي قطري حدود 4هزار و چهارصد و هشتاد كيلومتر است و جنسي از سنگ دارد كه در مداري بيضوي به دور خورشيد در حال چرخش مي باشد.

وي افزود: با وجود اينكه عطارد نزديكترين سياره نيست بلكه سياره زهره به دلايلي گرم تر از عطارد است.

ابراهيميان تاكيد كرد: اختلاف دماي روز و شب عطارد بسيار زياد است، به طوريكه دماي آن در روز به 100درجه بالاي صفر و در شب به 100درجه زير صفر مي رسد و اين اختلاف دما خيلي زياد باعث مي شود سنگهاي عطارد ترك برداشته و شكل عجيبي به خود بگيرند.

وي اظهار داشت: مدار بيضوي كه عطارد در آن قرار دارد و نبود جو در اطراف اين سياره از دلايل اختلاف دماي روز و شب اين سياره محسوب مي شود./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.