سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اظهارنظر کارشناسی مركز پژوهشها درباره «طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان»

مركز پژوهشهاي مجلس اظهار نظر كارشناسي خود پيرامون «طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان» را منتشر كرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي مركز پژوهشهاي مجلس، بازی‌های المپیک تابستانی هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و مهمترین رویداد ورزشی جهانی است. برای حضور در این بازی‌ها باید عضویت یک کشور در کمیته بین‌المللی المپیک توسط کشورهای عضو پذیرفته شده باشد و منشور المپیک و اساسنامه کمیته مذکور مورد پذیرش دولت‌ها قرار گیرد و یک سازمان تشکیلاتی با عنوان کمیته ملی المپیک در هر کشور ایجاد شود.

درحال حاضر 205 کشور در این کمیته عضویت دارند و در هریک از بازی‌ها حدود 10 هزار نفر ورزشکار در رشته‌های مورد قبول کمیته یاد شده شرکت می‌کنند. برای حضور در این بازی‌ها سلسله مسابقاتی باید در سطوح قاره‌ای برگزار شود و رکوردهای تعیین شده ازسوی ورزشکاران به‌دست آید. لذا بهترین ورزشکاران در بازی‌های المپیک شرکت می‌کنند.

بازی‌های آسیایی نیز هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و این بازی‌ها نیز بعد از بازی‌های المپیک از رویدادهای مهم ورزشی محسوب می‌شود. به‌خصوص آنکه قاره آسیا بسیار پهناور و با جمعیت زیاد روبرو است و ورزشکاران فراوانی دارد که در بازی‌های المپیک مقامات بالایی کسب می‌کنند. این بازی‌ها توسط کمیته ملی المپیک آسیا برگزار می‌گردد و برای حضور باید عضو آن بود.
بنابراین بازی‌های المپیک و آسیایی از اهمیت بالایی برخوردار است و از حیث پیشرفت ورزشی مهمترین میدان آزمایش است و علاوه‌بر آن کشورها سعی دارند با ارتقای جایگاه ورزشی خود در جهان و آسیا پیشرفت‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی خود را نیز نمایش دهند و از این رو کسب افتخارات ورزشی برای دولت‌ها حائز اهمیت است.

موضوع طرح
این طرح دارای یک ماده واحده به‌شرح زیر است:

«دو تبصره به عنوان تبصره‌های «5» و «6» به قانون سرباز قهرمان مصوب 1376 به‌شرح زیر الحاق می‌شود:

تبصره «5» ـ قهرمانان المپیک شامل نفرات اول تا سوم این مسابقات و قهرمانان اول مسابقات آسیایی با موافقت ستاد کل نیروهای مسلح با رعایت ماده واحده قانون سرباز قهرمان و پس از طی دوره آموزش نظامی از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

تبصره «6» ـ وزارت ورزش و جوانان و سایر وزارتخانه‌ها مکلفند با رعایت قوانین و مقررات مربوطه نسبت به استخدام قهرمانان المپیک در وزارتخانه‌ها و یا واحدهای تربیت‌بدنی و ورزشی در کلیه دستگاه‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت و یا نهادهای عمومی غیردولتی اقدام نمایند. آیین‌نامه این تبصره ظرف مدت 6 ماه از تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان با همکاری معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی تهیه و به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد».

سوابق قانونی
قانون سرباز قهرمان مشتمل بر یک ماده واحده و چهار تبصره در جلسه مورخ 13/12/1376 مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در تاریخ 24/12/1376 نیز به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

به‌موجب این قانون در زمان صلح کلیه ورزشکارانی که از طرف فدراسیون‌های ورزشی به عضویت تیم‌های ملی برگزیده شوند با درخواست سازمان تربیت‌بدنی (وزارت ورزش و امور جوانان) و هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح می‌توانند خدمت مقدس سربازی خود را پس از طی دوره آموزش نظامی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران زیر نظر سازمان تربیت‌بدنی (وزارت ورزش و امور جوانان) در تیم‌های ملی سپری نمایند. در این قانون تسهیلات گذرنامه و نیز شرایطی نیز قید شده و آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور نیز در تاریخ 11/10/1379 به تصویب رسیده است.

درخصوص استخدام قهرمانان مسابقات المپیک، جهانی، آسیایی، دانشجویان جهان و قهرمانی کشور نیز آیین‌نامه تسهیلات تشویقی قهرمانان رتبه‌های اول تا سوم در تاریخ 8/5/1376 به تصویب هیئت‌وزیران رسیده که ماده (2) آن به این امر اختصاص دارد و به شرح زیر است:

«سازمان امور اداری و استخدامی کشور (معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌ انسانی ریاست‌جمهوری) حسب معرفی سازمان تربیت‌بدنی (وزارت ورزش و امور جوانان) نسبت به فراهم نمودن تسهیلات لازم برای استخدام قهرمانان مسابقات المپیک، جهانی، آسیایی، دانشجویان جهان و قهرمانی کشور در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها، در مشاغلی که شرایط احراز آن را دارند اقدام خواهد نمود.

در آیین‌نامه مذکور علاوه‌بر تسهیلات اشتغال تسهیلات دیگری نیز از قبیل تسهیلات زندگی، ازکارافتادگی ورزشی و اعطای نشان برای قهرمانان، مربیان و مدیرانی که به‌دلیل تداوم پیروزی‌ها و یا خدمات شایسته به ورزش و به‌خصوص المپیک، درنظر گرفته شده است.

اظهارنظر کارشناسی
با توجه به اهمیت بازی‌های المپیک تابستانی و نیز بازی‌های آسیایی که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و از حیث سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نشان دادن پیشرفت‌های ورزشی کشورها بسیار مورد توجه دولت‌ها می‌باشد و ازسوی دیگر برای آماده‌سازی و تربیت و ورزشکاران در دوره چهارساله بازی‌ها نیاز به تسهیلات و امکانات برای اردوها وجود دارد که ازجمله می‌توان به وقت ورزشکاران اشاره داشت و همچنین به‌منظور ایجاد انگیزه و جذب جوانان برای فعالیت بیشتر ورزشی برای حضور در بازی‌های مذکور و اینکه تعداد بسیار محدودی مشمول معافیت می‌شوند، قابل توجه نمی‌باشد، طرح یاد شده مورد تأیید است، لکن نیاز به اصلاحات و تکمیل دارد.

پیشنهادها
الف) موضوع تبصره «5» طرح

1. به‌جای مسابقات المپیک و آسیایی، نام بازی‌های المپیک تابستانی و بازی‌های آسیایی درج گردد تا شامل تمامی مسابقات نشود که به‌عنوان المپیاد و یا قهرمانی آسیا برگزار می‌شود و ارزش چندانی ندارد.

2. با در نظر داشتن آنکه قانون سرباز قهرمان دارای آیین‌نامه می‌باشد، در ادامه تبصره «5» طرح، اصلاح آیین‌نامه براساس مفاد طرح قید گردد.

3. با توجه به اینکه طی دوره آموزش نظامی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی انجام می‌شود، اضافه نمودن عبارت «در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی» پس از عبارت «آموزش نظامی» در تبصره «5» پیشنهاد می‌گردد.

4. با توجه به نقش اساسی ستاد کل نیروهای مسلح در اجرای این طرح پس از تصویب آن، اضافه نمودن عبارت «تأیید ستاد کل نیروهای مسلح» در تهیه آیین‌نامه اجرایی این قانون پیش از تصویب در هیئت وزیران ضروری است.

5. ازآنجایی که مسابقات جام جهانی فوتبال هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و در المپیک‌ها نیز شرط سنی زیر 23 سال برای صرفاً ورزش فوتبال وجود دارد و کسب مقام‌های اول تا سوم این مسابقات جهانی بسیار پراهمیت بوده و پس از المپیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، پیشنهاد می‌شود برای بازیکنان تیم‌های اول تا سوم کشور در رشته فوتبال که در مسابقات جام جهانی فوتبال مقام کسب نمایند، معافیت و استخدام‌های مورد نظر طرح، منظور گردد.

ب) موضوع تبصره «6» طرح
1. در زمینه استخدام قهرمانان مورد نظر در طرح، آنچه که مربوط به سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها می‌شود، پس از معرفی ازسوی وزارت ورزش و امور جوانان صورت گیرد.

2. همچنین اصلاح تبصره «6» طرح با توجه به محدودیتی که ایجاد می‌نماید به‌شرح زیر پیشنهاد می‌شود:

«کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند در صورت داشتن مجوز استخدام با معرفی وزارت ورزش و امور جوانان نسبت به استخدام قهرمانان المپیک و قهرمانان اول بازی‌های آسیایی و اول تا سوم مسابقات جام جهانی فوتبال بدون شرکت در امتحان آزمون عمومی و با رعایت ماده (42) قانون مدیریت خدمات کشوری اقدام نمایند».

3. با توجه به اینکه عبارت «وزارت ورزش و جوانان و سایر وزارتخانه‌ها» در صدر تبصره «6»، شامل همه وزارتخانه‌ها می‌شود اصلاح عبارت مذکور به «کلیه وزارتخانه‌ها»، پیشنهاد می‌شود.

4. براساس ماده (45) قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب 1386)، تنها حالت استخدام افراد به‌صورت رسمی و پیمانی متصور بوده و با توجه به اینکه عبارت «با رعایت قوانین و مقررات مربوطه» در تبصره «6» به‌صورت عام بوده و از نظر حالت استخدامی مبهم می‌باشد، ذکر عبارت «براساس مقررات استخدامی» به‌جای عبارت مذکور ضروری است.

در نهایت با عنایت به موارد بالا پیشنهاد می‌شود تبصره‌ای «5» و «6» طرح به‌صورت زیر اصلاح شود:

تبصره «5» ـ قهرمانان المپیک شامل نفرات اول تا سوم این بازی‌ها و قهرمانان اول بازی‌های آسیایی و بازیکنان تیم ملی فوتبال که در مسابقات جام جهانی رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده باشند با موافقت ستاد کل نیروهای مسلح و با رعایت ماده واحده قانون سرباز قهرمان و پس از طی دوره آموزش نظامی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند. آیین‌نامه قانون سرباز قهرمان با عنایت به این تبصره اصلاح و به تأیید ستاد کل نیروهای مسلح خواهد رسید.

تبصره «6» ـ وزارت ورزش و امور جوانان و کلیه وزارتخانه‌ها (با معرفی، وزارت ورزش و امور جوانان) براساس مقررات استخدامی نسبت به استخدام قهرمانان مذکور در تبصره «5» در وزارتخانه‌ها و یا واحدهای تربیت‌بدنی و ورزشی در کلیه دستگاه‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت و یا نهادهای عمومی غیردولتی اقدام نمایند. آیین‌نامه اجرایی این تبصره ظرف مدت 6 ماه از تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان با همکاری معاونت توسعه، مدیریت و منابع انسانی تهیه و به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد.
انتهاي پيام/س2
برچسب ها: سرباز ، مجلس ، کارشناسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.