سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کم خونی به عملکرد مغز و عضلات آسیب می رساند

فوق تخصص خون و سرطان گفت: اگر روزی فردی ذخایر آهنش تمام شود علاوه بر این که منجر به کم خونی خواهد شد به ساختارهای آنزیمی، عملکرد مغز، عضلات و بسیاری از جوارح بدن آسیب خواهد رساند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر محسن رضوی با بیان این مطلب گفت: شایعترین بیماری عضوی بشر کمبود آهن است آهن ماده حیاتی در دل گلبول های قرمز است و کار اصلی آن انتقال اکسیژن از ریه به بافت ها است اگر روزی این آهن کم شود یعنی محتوای اصلی گلبول های قرمز از بین برود کار خون آسیب می بیند.

وی با بیان این که حدود 3 تا 4 گرم آهن در داخل بدن است، افزود: عمده این مقدار در داخل گلبول های قرمز است و بعد از این که اکسیژن را از ریه به بافت برده و بر می گردد عملا این آهن از دل گلبول قرمز رها می شود و باز به داخل بدن بر می گردد و البته بخشی از آن طریق دستگاه گوارش دفع می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: خانم ها در جریان عادات ماهانه مقدار زیادی از گلبول های قرمز را از دست می دهند یعنی این که آن قرمزی خون که آهن باشد دفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: یک خانم بعد از این که پا به دوران بلوغ گذاشت تا زمانی که از قاعدگی هایش کاسته شود و پا به دوران یائسگی بگذارد مقدار بسیار زیادی آهن از دست داده همچنین در جریان بارداری های مکرر نیز هر بار حدود 600 میلی گرم از آهن از دست خواهد داد.

دکتر رضوی ادامه داد: خانم ها همیشه در معرض حذف آهن قرار دارند و ممکن است که این آهن به حد کافی از طریق دستگاه گوارش در رژیم غذایی تأمین نشود دلایل دیگری هم منجر به فقر آهن خواهد بود، کسی که یک زخم در دستگاه گوارش داشته باشد، کسی که معده اش را عمل کرده باشد و زخم های پایدار در بدن داشته باشد که  مکرر خون را دفع کند، در دراز مدت منجر به فقر آهن می شود.

وی خاطرنشان کرد: همیشه بعد از بلوغ توصیه شده که خانمها از آهن تکمیلی بهره مند شوند همچنین خانم هایی که با حجم زیاد قاعدگی یا حاملگی های مکرر دارند نیز باید از آهن تکمیلی استفاده کنند.

این فوق تخصص خون و سرطان ابراز داشت: متاسفانه آهنی که در داروها است خیلی خوش خوراک نیست و خانم ها را اذیت می کند و می شود گفت که تقریبا یک سوم زن های جهان دچار کمبود آهن هستند و نیمی از این افراد کم خونی فقر آهن دارند و دلیل آن این است که به حدی که آهن را ازدست دادند هرگز جایگزین نکردند. /ح
برچسب ها: کم خونی ، مغز ، آهن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.