سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برداشتی که اهل معرفت از عید دارند!

وبلاگ خاکريز نوشت:بعد از اینكه در ماه مبارك رمضان آن ریاضتها را می‏كشند و كشیدند، روز عید روز لقای آنهاست، لقا‌الله است آن روز برای آنها. الغیرك من الظهور مالیس لك آنها همه چیز را از او می‏دانند و آن روز را عید می‏كنند برای اینكه بعد از ریاضات یوم ورود است به حضرت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،برای حلول سال نوی شمسی، رفتم سراغ خواندن حرفهای حضرت امام(رض) درباره عید و حلول سال نو ، باز هم روح جاری در سخنان امام خدا بود و دیگر هیچ! مناسب دیدم بخش هایی از اون رو اینجا هم برای دوستانم به یادگار ثبت کنم.
قبل از اون باید گفت، طبق معمول وقتی در هندسه لغات امام، سرگردان می شوی به دل تنگی عجیبی مبتلی می شوی که از روح خالصانه و عرشی جاری در کلمه کلمه سخنان او ناشی می شود، بدرستی که همان گونه که رهبر و مولایمان امام خامنه ای (زید عزه) فرمودند یاد او «هرگز از دل ما نخواهد رفت و عزاى او در قلب ما تمام نخواهد شد.»


آن عیدی که اسلام تاسیس کرده!
البته عیدهایی كه اسلام تاسیس فرموده است برداشتهای مختلفی از آن به حسب نظرهای مختلفی كه اهل نظر دارند و به حسب قشرهای مختلفی كه برخورد می‏كنند با آن بسیار مختلف است.

 آن برداشتی كه اهل معرفت از عید می‏كنند، با آن برداشتی كه دیگران می‏كنند بسیار مختلف است. آنها بعد از اینكه در ماه مبارك رمضان آن ریاضتها را می‏كشند و كشیدند، روز عید روز لقای آنهاست، لقا‌الله است آن روز برای آنها. الغیرك من الظهور مالیس لك آنها همه چیز را از او می‏دانند و آن روز را عید می‏كنند برای اینكه بعد از ریاضات یوم ورود است به حضرت.

و عید قربان را بعد از اینكه تمام عزیزان خودشان را از دست دادند مهیا برای ملاقات می‏شوند. آن هم ملاقات است بعد از اینكه نفس خودشان را كشتند و هرچه عزیز است در راه خدا از آن گذشتند، آن وقت است كه روز لقاست.و جمعه هم اجتماعاتی كه مسلمین با هم می‏كنند مهیا می‏شوند اهل معرفت برای لقاالله.

پس برداشت آنها از عید، غیر برداشت ماست و ما هم امیدواریم كه به تبع اولیا خدا به جلوه ای از آن جلوه‏ها برسیم و ذره‏ای از آن معارف در قلب ما واقع بشود. و امیدواریم كه ملت ما همان طوری كه جوانان ما تحول پیدا كردند و راه صد ساله را با یك شب پیمودند، این تحول نصیب ملت ما همه بشود.

...و من امیدوارم كه این سال بهتر از همه سالها باشد و خداوند همه را توفیق بدهد كه قدر نعمت‏های خدا را بدانند و بدانند كه همه چیز از اوست. اگر همه چیز را از او دانستند دیگر در هیچ چیز ناراحت نمی‏شوند. ناراحتیها برای این است كه انسان از خودش می‏بیند. ما در فقدان عزیزانمان كه ناراحت می‏شویم برای اینكه، اینها را از خودمان می‏دانیم.

 اگر ما همه را از خدا بدانیم و ببینیم كه اینها نعمتی هست كه خدا داده، نعمتی هست كه خدا می‏ برد پیش خودش،
 شهدا مهمان خدا هستند،
اگر اینها را ما واقعا در قلبمان ادراك بكنیم. عید می‏شود برای كسانی كه شهید دارند،
 عید می‏شود برای كسانی كه مجروح شدند،
 عید می‏شود برای كسانی كه در راه خدا عزیزان خودشان را از دست دادند،
 برای اینكه این عزیزان، عزیزان خدا هستند، اینها همه از او هستند.
و من امیدوارم كه این حس و این ایمان در ما پیدا بشود و تقویت بشود امیدوارم كه این مسلمین به خود بیایند.

صحیفه امام، ج 18 ص 394 تا 397

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.