سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بيرجند/

دفن بهداشتی لاشه احشام از مهمترین اقدامات امدادی بعد از زلزله

معاون اداره كل دامپزشكی خراسان جنوبی گفت: بعد از وقوع زمین لرزه و همزمان با امدادرسانی به زلزله زدگان، یكی از مهمترین اقدمات امدادی شناسایی و دفن بهداشتی لاشه احشام است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ محمود قربان زاده افزود: بی توجهی به این موضوع تبعات جبران ناپذیری برای منطقه زلزله زده و سایر نقاط مجاور در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: بخش اعظمی از بیماریهای مشترك بین انسان و دام، در اثر بی توجهی به این موضوع مهم رخ داده و گسترش می یابد.

وی گفت: اهمیت موضوع زمانی بر شهروندان و بخصوص آسیب دیدگان از زمین لرزه، مشخص می شود كه بدانند هزینه درمان و حتی طبعات ناشی از ابتلای به یك بیماری یا بسیار گزاف است، یا  ممكن است به مرگ آنها منجر شود.

قربان زاده افزود: این در حالیست كه همكاری با ماموران دامپزشكی در شناسایی و دفع بهداشتی لاشه حیوانات، علاوه بر آنكه رایگان است، از نشر و گسترش بیماریهای مشترك بین انسان و حیوان، هاری و سالك (توسط حشرات منتقل می شود) جلوگیری می كند.

وی گفت: غالبا بعد از وقوع زمین لرزه، كشف و دفن بهداشتی اجساد انسان و لاشه حیوانات و طیور بایستی در كمترین زمان ممكن صورت پذیرد زیرا بوی نامطبوع ساطع شده، زمینه كشاندن حشرات و حیوانات وحشی گوشتخوار به منطقه را فراهم می آورد.

قربان زده افزود: از سوی دیگر ممكن است برخی احشام یا طیور، قبل از وقوع زمین لرزه مبتلا به بیماری خاصی بوده باشند كه بعد از مرگ، این بیماری تشدید شده و در اثر تماس با انسان، منتشر شود.

وی گفت: در چنین مواقعی اكیپهای مراقبتی دامپزیكی بر حسب مورد و تشخیص دامپزشك، ابتدا به ساكن ضدعفونی و سپس سمپاشی و یا تنها سمپاشی می كنند و در مرحله دوم بعد از بیرون آوردن لاشه حیوانات نسبت به دفع بهداشتی آنها اقدام می كنند.

به گفته قربانزاده: در دفن بهداشتی، گودالی به عمق 5/1 تا 2 متر حفر و سپس بر روی هر لاشه مقدار زیادی آهك می ریزند تا ضمن آنكه از انتشار بوی نامطبوع جلوگیری كند، تجزیه لاشه را نیز سرعت ببخشد./ب

برچسب ها: دفن ، لاشه ، مهمترین ، اقدام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.