سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعاهاي جديد آمانو در پرونده هسته‌‌اي ايران:

آژانس همچنان به راه حل ديپلماتيک درباره ايران پايبند است(!؟) / تضمين نمي‌كنم كه چيزي در پارچين پيدا كنيم

مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي در يک جلسه پرسش و پاسخ در شوراي روابط خارجي آمريکا به موضوع هسته‌اي ايران پرداخت و بار سخنان ضد و نقيض خود را تکرار کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، وي گفت در سال جاري ما و ايران مذاکراتمان را بيشتر کرديم ولي تاکنون به نتيجه قطعي نرسيده‌ايم. در همين حال ايران به کار غني سازي اورانيوم با درجه خلوص 5 درصد و بيست درصد ادامه مي‌دهد و توانايي غني سازي‌اش را هم افزايش داده است. هفته گذشته من به يکي از نمايندگان شوراي حکام گفتم اکنون فرصت مناسبي براي حل مسئله هسته‌اي ايران از طريق ديپلماتيک است.

آژانس بين المللي انرژي اتمي همچنان به مذاکره و استفاده از راه حل ديپلماتيک پايبند است. اکنون زمان آن رسيده که با در نظر گرفتن ضرورت امر همه ما  بتوانيم از اين فرصت براي يافتن راه حلي صلح آميز استفاده کنيم. اما از ديد کشورهاي منطقه آسيا و اقيانوس آرام برنامه هسته‌اي کره شمالي هم نگران کننده است. آژانس بين المللي انرژي اتمي بيش از سه سال است که فعاليت‌هاي هسته‌اي کره شمالي را نتوانسته مورد بررسي و تاييد قرار دهد.

تصاوير ماهواره‌اي حاکي است کره شمالي در حال ساخت راکتور آب سبک است و فعاليت‌هايي در زمينه غني سازي اورانيوم انجام مي‌دهد که مشکل ساز خواهد بود. به نظر من آژانس نقش بسيار مهمي در تاييد ماهيت برنامه هسته‌اي کره شمالي دارد.
 
"جورج پرکوويچ" از موسسه کارنگي و مجري اين برنامه از آمانو پرسيد: اگر شما براي دوره بعدي هم به عنوان مدير کل آژانس انتخاب شويد چه کارهايي قصد داريد انجام دهيد؟ آمانو پاسخ داد: مسئله هسته‌اي ايران در اولويت دستور کاري است. من اوضاع را دقيقا ارزيابي کردم و سپس موضوعاتي را که بايد با ايران مطرح کرد مشخص کرده‌ام. اکنون شرايط و مواردي که بايد به آنها پرداخته شود مشخص‌اند و ما مي‌خواهيم با مذاکره موضوع را حل کنيم. من اميدوارم اين مسئله از طريق ديپلماتيک حل شود. ما در گزارشات خودمان هيچوقت نگفتيم که ايران سلاح هسته‌اي دارد. ما نگفتيم که ايران قصد دارد سلاح هسته اي توليد کند. اما گفتيم طبق اطلاعات معتبر ايران مشغول فعاليتهايي است. قبل از اينکه اين مسائل روشن شود ما نمي‌توانيم مطمئن باشيم که تمامي فعاليتهاي هسته اي ايران صلح آميز هستند.  
 
آمانو در ادامه بار ديگر درخواست بازديد از پارچين را مطرح کرده و مدعي شد: من نمي‌توانم تضمين کنم که چيزي در آنجا پيدا خواهيم کرد. اما همچنان بر اين عقيده هستم که اجازه دسترسي به سايتها و مراکز موجب فهم و درک بهتر فعاليتهاي گذشته و کنوني خواهد بود.
برچسب ها: آمانو ، ایران ، آژانس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.