سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ما دانشگاه می خواهیم

قضیۀ دانشگاه از اهم امور است، همان طوری که برای دشمنان ما و برای آنها که می‏خواهند افکار جوانان ما را منحرف کنند هم مهم است، چون دانشگاه مرکز همه چیز است، حتی تشکیل دولت. و باید دنبال کنیم که دانشگاه اسلامی‏شود تا برای کشور ما مفید گردد

به گزارش مجله شبانه  باشگاه خبرنگاران، وبلاگ ولایت فقیه در جدیدترین نوشته خود آورده است:

بیست و نه سال پیش در چنین روزی ستاد انقلاب فرهنگی که حالا بازسازی شده بود و ساختار تازه ای پیدا کرده بود، شورای عالی انقلاب فرهنگی نام گرفت. اما داستان پیدایش ستاد یا شورا چه بود؟

حضرت امام رحمه الله روی دانشگاه خیلی حساس بود: « قضیۀ دانشگاه از اهم امور است، همان طوری که برای دشمنان ما و برای آنها که می‏خواهند افکار جوانان ما را منحرف کنند هم مهم است، چون دانشگاه مرکز همه چیز است، حتی تشکیل دولت. و باید دنبال کنیم که دانشگاه اسلامی‏شود تا برای کشور ما مفید گردد»1.

اوایل انقلاب اما دانشگاه، دانشگاه نبود؛ شده بود میدان جنگ و درگیری و جولان گروه های گوناگون وارداتی. گویا خبرهایی بود. «دانشگاه را مرکز تبلیغات قرار داده بودند و انحرافات؛ می‏کشیدند به آن طرف، یا به این طرف... ما دانشگاه می‏خواهیم؛ نمی‏خواهیم که یک مرکزی باشد برای اجتماع امور انحرافی»2. این شد که دانشگاه تعطیل شد و ستاد انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام رحمه الله در 23 خرداد  59 به میدان آمد که به اوضاع سر و سامانی بدهد.

امام با ستاد حرف هایی داشت: «با اشخاصی که تخصصاتی دارند بنشینید مشورت بکنید و یک وقتی دانشگاه باز بشود که شما مطمئن باشید که حالا اینکه باز می‏شود دانشگاه است؛ جای دانش است؛ جای پرورش است. ما که نمی‏خواهیم یک صورتی درست کنیم و عرضه بداریم به دنیا و به غرب که ما دانشگاه داریم. سی سال دانشگاه داشتیم! این بود که شد... بعد که باز کنید دانشگاه را، دانشگاه است. این که می‏آید، برای تحصیل می‏آید، معلم هم که می‏آید برای تعلیم می‏آید، نه معلم می ‏آید برای انحراف، و نه شاگرد می ‏آید برای سنگرگیری»3.

دانشگاه ها پس از سه سال بازگشایی شد، خطراتی که نابسامانی های دانشگاه ها برای انقلاب داشت، با تلاش ستاد کنار رفته بود، گرچه که هنوز آن چیزی که خواست امام و انقلاب باشد نبود و از شما چه پنهان که هنوز هم نیست.
همه دعوای انقلاب سر دانشگاه همین بود و هست که دانشگاهی داشته باشیم برای خودمان.
**********
1. صحیفه امام، ج 18، ص166.
2. صحیفه امام، ج 13، ص 4.
3. صحیفه امام، ج 13، ص 6.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.