سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شبكه الجزيره:

این بار هم گزارش آسوشیتدپرس دروغین بود / هیچ یک از اطلاعات گزارش، مورد تأیید نيست

شبکه الجزيره انگليسي چرايي آسوشيتدپرس در انتشار گزارش دروغين درباره فعاليت هسته‌اي ايران را به تحليل و بررسي گذاشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی در ویژه برنامه "اینساید استوری" به نقد اهداف آسوشیتدپرس در انتشار خبر کذبي مبنی بر وجود شواهدی در مورد اقدام ایران برای ساخت بمب هسته‌ای اشاره کرد و افزود: این بار نیز گزارش آسوشیتد پرس دروغین بود.

مجری برنامه در اینباره گفت: خبرگزاری آسوشیتدپرس با سر و صدای فراوانی به انتشار یک خبر پرداخت و به اصطلاح خودش، آنرا خبری اختصاصی نامید. این خبرگزاری در خبر خود اعلام کرد که توانسته مدارکی را بدست آورد که نشان می‌دهد ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای بوده است. اما این خبر در بهترین شکل خود، خبری ناصحیح و در بدترین حالت، تنها یک حقه و شوخی احمقانه بود.

در مقاله منتشر شده توسط آسوشیتدپرس، یک نمودار به عنوان مبنی و اساس خبر معرفی شد و با توجه به گفته‌های جرج ژان، نویسنده این مقاله، با استناد به منابع وی، این نمودار میزان توان یک سلاح هسته‌ای بالقوه ساخت ایران را اندازه گیری می‌کند.

اما مشکل در آنجاست که این نمودار بر اساس یک بررسی دقیق علمی ایجاد نشده است و حتی به لحاظ اصول روزنامه نگاری نیز این مقاله را نمی‌توان نشأت گرفته از یک بررسی دقیق ژورنالیستی توصیف کرد.

این نمودار توسط برخی مقاماتِ "یکی از کشورهای منتقد برنامه هسته‌ای ایران" افشا و در دسترس قرار گرفته است، که البته نام این مقامات نیز ذکر نشده است.

مجری برنامه در ادامه افزود: از مجموعه گزارش‌های نادرستی که تاکنون جرج ژان آماده نموده، این سومین مورد است.

هر دو خبر پیشینِ او مبتنی بر اطلاعاتی نشأت گرفته از منابعی ناشناس بود. در این دو گزارش، اظهارات کارشناسانه دو نفر از مقامات پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی قرار گرفته بود. این دو مقام پیشین نیز، هر دو پیشتر به خاطر به راه انداختن جار و جنجال خبری و بیان اظهاراتی کم اهمیت و جزئی درباره فعالیتهای هسته‌ای در ایران و عراق، فراخوانده شده بودند.

مجری برنامه در نهایت افزود: آخرین نکته در مورد این خبر آنکه، آنچه آسوشیتدپرس ادعای انحصاری و اختصاصی بودنش را مطرح کرده بود، به واقع خبری اختصاصی نبود. این نمودار در گزارش ماه نوامبر سال گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده و مقامات آژانس نیز به وضوح اعلام کرده بودند که هیچ یک از اطلاعات مذکور در گزارش، مورد تأیید قرار نداشته است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.