سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

افزایش 50 درصدی هزینه ها در تولید محصولات باغی

رئیس هیئت مدیره اتحادیه ملی باغداران از افزایش 50 درصدی هزینه‏ ها در تولید محصولات باغی در کشور خبر داد.

مجتبی شادلویی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: در این بین، قیمت ‏ها به هیچ عنوان افزایش نیافته است.

وی ادامه داد: متأسفانه در ایران قیمت فروش تولیدات محصولات کشاورزی فقط در چارچوب بازار عرضه و تقاضا قرار دارد.

شادلویی اضافه کرد: اگر تولید بالا و عرضه محدود باشد، خود به خود قیمت پایین می ‏آید و اگر تولید پایین و عرضه بالا باشد، قیمت بالا می ‏رود و این شیوه به هیچ عنوان معادله ثابتی ندارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه ملی باغداران افزود: قیمت‏ محصولات کشاورزی همواره نسبت به سال گذشته در خود مراکز تولید از حد یک هزار تومان فراتر می ‏رفت، سال گذشته قیمت پایه حدود 850 تومان بود ولی امسال این 850 تومان به دلیل افت ایجاد ‏شده کم ‏تر از این حد به فروش می‏ رسد.

وی ادامه داد: در محصولات کشاورزی بر خلاف سایر صنایع، ملاک‏ های تعیین بها را شاخص‏ هایی مانند تعریف هزینه، قیمت پایه و حداقل سود مشخص نمی‏ کند.

شادلویی افزود: تولید جهشی و مازاد 1.5 میلیون تنی تولیدات باغی ایران نیازمند بازار های صادراتی است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه ملی باغداران تصریح کرد: ظرفیت امروز تولیدات باغی ایران از بازار مصرف بالاتر است و این مهم قطعاً نیاز به برنامه ‏ریزی‏ های منسجم و پایدار دارد.

وی ادامه داد: سال زراعی گذشته، دماوند حدود 200 هزار تن افزایش تولیدات باغی داشت و امسال این آمار به 250 هزار تن رسید که این امر نشان‏ دهنده رشد 30 درصدی در این زمینه است.

شادلویی اضافه کرد: این رشد تولید در مناطق دیگر کشور بسیار جهشی بود، استان آذربایجان‌ غربی سال گذشته حدود 400 هزار تن تولید باغی داشت که امسال به یک میلیون و 400 هزار تن رسیده است. 

رئیس هیئت مدیره اتحادیه ملی باغداران افزود: در سایر استان‏ های کشور نظیر نواحی اطراف اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد نیز رشد قابل توجهی در تولیدات باغی دیده شده است.

وی ادامه داد: سمیرم در تولید محصولی مانند سیب دارای سابقه است، اما مناطقی همچون فارس نواحی جدید تولید کننده این محصول هستند./س

برچسب ها: محصولات ، باغی ، هزیته ، تولید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.