سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرضيه مرگ "تورگوت اوزال" براثر مسموميت رد شد

روزنامه صباح ترکيه شنبه اعلام کرد با آثار سمومي که در بقاياي جسد "تورگوت اوزال" رئيس جمهوري پيشين ترکيه کشف شد ، نمي توان مرگ او را در سال 1993 ، ناشي از مسموميت دانست زيرا مقدار سموم کشف شده ، نشان مي دهد به گونه اي نبوده است که توانسته باشد او را بکشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ اين روزنامه به نقل از گزارش شوراي پزشک قانوني نوشت :«چهار ماده سمي ، د د ت ، کاديوم ( فلز سنگين)،آمرسيوم و پلونيوم که در بقاياي جسد رئيس جمهوري پيشين ترکيه کشف شده است  مقادير ناچيزي است و به ويژه اين مسئله که د د ت ( حشره کش قدرتمند) در بقاياي جسد او وجود داشته باشد، امري عادي است زيرا در آن دوره به فراواني مورد استفاده قرار مي گرفت اما اکنون ممنوع شده است.»
براساس اين سند ، ديگر مواد سمي احتمالا از طريق عوامل زيست محيطي يعني زميني که وي در آن دفن شده  ، وارد جسد شده است .

اين گزارش قرار است در روزهاي آينده منتشر و به مقامات قضايي تحويل داده شود.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از آنکارا، در  نوامبر ، مطبوعات ترکيه اعلام کرده بودند وجود اين سموم موجب مرگ رئيس جمهوري پيشين ترکيه شده است.

تورگوت اوزال اوايل اکتبر براساس حکم قضايي نبش قبر شد تا علل مرگ او مشخص شود زيرا شماري از اعضاي خانواده او در طول دو دهه از فرضيه مسموميت او دفاع مي کردند.

تورگوت اوزال که سال هزار ونهصد و هشتاد ونه به اين مقام انتخاب شد براساس گفته هاي رسمي در سن شصت و پنج سالگي بر اثر سکته قلبي در طول دوره رياست جمهوري درگذشت. شايعات درباره علل مرگ او از همان زمان افزايش يافت.

عبدالله گل رئيس جمهوري فعلي ترکيه دستور تحقيقي رسمي را براي مشخص شدن علت مرگ او صادر کرد.

اين تحقيقات در ژوئن نتيجه گيري کرد رئيس جمهوري پيشين ترکيه در شرايط مشکوکي مرده است و نبش قبر او را در تلاش براي رفع ترديدها در خصوص مرگ او پيشنهاد کرد.
اوزال که اصالتي کرد داشت ،هنگامي که تلاش مي کرد راه حلي از طريق گفتگو براي مسئله کردها بيابد ، جان خود را از دست داد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.