سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد /

مصرف شیر، گامی صحیح و مؤثر در حفظ سلامتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است

شیر؛ مایعی خوراکی است که در برگیرنده مقادیر زیادی چربی اشباع شده، پروتئین، قند لاکتوز، و انواع املاح معدنی از جمله؛ کلسیم و فسفر می باشد. مصرف این ماده ارزشمند غذایی در محیط های آموزشی، گامی صحیح و مؤثر در حفظ سلامتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است.

توزیع شیر رایگان، با هدف افزایش و ارتقاء فرهنگ مصرف شیر و تأمین بخشی از نیازهای غذائی دانش آموزان، در سطح مدارس استان چهارمحال و بختیاری، همزمان با سراسر كشور آغاز شد.

مدیركل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری در آیین نمادین توزیع شیر مدارس در استان چهارمحال و بختیاری در دبستان دخترانه حاج یداله كیانی شهركرد، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد  گفت: این طرح ملی در صورت تأمین اعتبار، تا پایان اسفند ماه امسال در تمامی مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و مراكز شبانه روزی و كودكان بی سرپرست استان چهارمحال و بختیاری، توزیع می شود.

علیرضا كریمیان افزود: امسال در این طرح، دانش آموزان شهری در هر وعده، 200 سی سی شیر پاستوریزه و دانش آموزان مناطق روستایی و صعب العبور نیز در هر وعده، همین میزان شیر استریل را دریافت می كنند.

وی بر این اساس، اضافه کرد: شیر توزیع شده در سطح استان چهارمحال و بختیاری در بین مناطق شهری و نزدیک، از جمله مناطق 1 و 2 شهرکرد، سامان، بن، لارک و گندمان، به صورت پاستوریزه و در مناطق دوردست، نظیر لردگان، میانکوه، اردل، فلارد و خانمیرزا، به صورت استریل توزیع می شود.

کریمیان گفت: تعداد دفعات پیش بینی شده برای توزیع شیر در مدارس استان چهارمحال و بختیاری، 3 روز در هفته می باشد که در مقاطع پیش دبستانی، ابتدائی و راهنمائی توزیع می شود.

مدیركل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری، با بیان اهمیت اجرای این طرح و توجه به تغذیه كودكان، و با اشاره به اینکه کشور ایران در سال 2011 در فدراسیون بین المللی شیر ( IDF ) در ایتالیا، به عنوان کشور برتر و فرهنگ ساز در توزیع شیر انتخاب شد، گفت: هم اکنون، کشورهای عراق و ترکیه، در این زمینه از کشور ایران الگو می گیرند.

وی گفت: مصرف روزانه شیر، موجب افزایش نشاط و سلامتی و نیز موجب افزایش قد دانش آموزان در حد 4 الی 6 سانتیمتر می شود.

كارشناس مسئول تغذیه اداره كل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین گفت: با توجه به كمبود اعتبارات توزیع شیر رایگان در مدارس استان، این طرح بر اساس میزان اعتبارات اختصاص یافته اجرا می شود.
حیدر قراخانی افزود: تاكنون برای اجرای این طرح در استان چهارمحال و بختیاری، 13 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده است.

وی گفت: با این میزان اعتبار، توزیع شیر در مدارس استان 22 روز اجرا می شود و در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز، تعداد دفعات توزیع شیر در مدارس افزایش می یابد.

قراخانی، اعتبار مورد نیاز برای توزیع 70 نوبت شیر رایگان در مدارس را 50 میلیارد ریال اعتبار دیگر از محل كمیته شیر وزارت آموزش و پرورش عنوان كرد و افزود: جمعیت هدف توزیع شیر مدارس در استان چهارمحال و بختیاری، 140 هزار نفر است./س

برچسب ها: شیر ، مدارس ، چهارمحال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.