سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مركز پژوهشهاي مجلس منتشر كرد

بررسی و مقایسه قوانین آموزش و پرورش در هشت دوره مجلس شورای اسلامی

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی قوانین آموزش و پرورش هشت دوره مجلس شورای اسلامی (1359 – 1390) را مقایسه و بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، دفتر مطالعات این مرکز اعلام داشت: هدف کلی این گزارش شناسایی و مقایسه قوانین مصوب دوره‌های هشت گانه مجلس شورای اسلامی در حوزه آموزش و پرورش است و دستیابی به تعداد، درصد قوانین مصوب هشت دوره به تفکیک هر دوره ، بیشترین و کمترین قوانین مصوب، تعداد و درصد قوانین مصوب آموزش و پرورش ، لوایح و طرح‌های مصوب هشت دوره، مهمترین و کاربردی‌ترین قوانین مصوب آموزش و پرورش موضوع‌ها و عناوین مصوب مربوط و خاص آموزش و پرورش و طرح‌ها و لوایح پیشنهادی غیرمصوب، فرآیند بررسی نارسایی‌ها و عناوین مورد نیاز برای تصویب در آینده از جمله موضوعات این پژوهش محسوب می‌شوند.

در ادامه این گزارش آمده است: در هشت دوره مجلس شورای اسلامی 95 قانون مرتبط با آموزش و پرورش بوده که در آنها به قوانین بودجه سالیانه و برنامه پنج ساله توسعه اشاره شده است . همچنین 73 قانون به صورت لایحه و 22 قانون از طریق طرح پیشنهاد شده اند. بیشترین تعداد لایحه مربوط به دوره چهارم و کمترین لایحه مربوط به دوره هشتم (تا 2/9/1390) است.

در بخش پایانی این گزارش به برخی قوانین مصوب در این زمینه اشاره شده و آمده است: قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب دوره دوم، قانون اصلاح موادی از شورای عالی آموزش و پرورش مصوب دوره دوم، قانون متعهدین خدمت در آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دوره سوم و قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در دوره چهارم، قانون تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد، قانون احیای معاونت پرورشی در دوره هفتم، قانون تامین مسکن فرهنگیان در دوره سوم، قانون مشارکت مردم در آموزش و پرورش در دوره اول، قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی در مجلس سوم و قانون اصلاح آن در مجلس هشتم از قوانین مهم و اثرگذار در آموزش و پرورش بوده‌اند.

طرح‌ها و لوایح متعددی نیز در مجلس‌های هشتگانه رد شده و توسط دولت مسترد یا بایگانی شده‌اند.

کمبود پشتوانه‌های پژوهشی، کم توجهی به قوانین مصوب قبل هنگام تدوین قوانین جدید، رسانبودن پاره‌ای از محتوای قوانین مصوب، کمبود قوانین جامع، کمبود شاخص و معیارهای جامع برای تدوین لوایح و طرح ها را از جمله نارسایی‌های قوانین مصوب در این زمینه می‌توان ذکر کرد.
انتهاي پيام/س2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.