سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزايش ابتلاء به سرطان در عراق درنتيجه استفاده آمريکا و انگليس از اورانيوم ضعيف شده

منابع پزشکي در شهر بصره در جنوب عراق اعلام کردند تعداد مبتلايان به سرطان در سالهاي اخير در اين شهر افزايش يافته است و علت آن هم استفاده نيروهاي آمريکا و انگليس از بمب هاي حاوي اورانيوم ضعيف شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني العالم؛‌ اين شبکه در گزارشي در اين زمينه گفت هشتاد مورد ابتلاء به سرطان ظرف دو روز متوالي در شهر بصره در ماه جاري به ثبت رسيده است. مسئله اي که منعکس کننده افزايش خطرناک ميانگين ابتلاء به سرطان در مقايسه با سالهاي گذشته است.

ساجده جبار حسين، مسئول بخش پرستاري مرکز مبتلايان به سرطان گفت:آمار مبتلايان ماه گذشته که به ثبت رسيده است 540 مورد بود. ماه پيش از آن کمتر بود يعني حدود 400 مورد بود. در حالي که ماه گذشته بيش از 500 مورد شد. در ماه جاري ظرف دو روز يعني روز دوم و سوم دسامبر هشتاد مورد ابتلاء به ثبت رسيده است.

گزارشگر شبکه افزود براساس گزارشهاي بين المللي و گزارشهاي منابع مسئول در وزارت بهداشت عراق، آلودگي راديو اکتيو ناشي از استفاده  نيروهاي اشغالگر آمريکايي و انگليسي از اورانيوم ضعيف شده در صدر فهرست عوامل افزايش موارد ابتلاء به سرطان در ميان همه گروههاي سني در جنوب عراق قرار دارد.

"ماجد هاشم" سوپروايزر بيمارستان آموزشي صدر گفت: «برخي سازمانهاي کشورهاي اروپايي آمدند نمونه هايي از خاک منطقه و همچنين نمونه هايي از خون بيماران را گرفتند و آزمايش و مقايسه کردند متوجه شدند که مهمترين عامل بيماري آنها همان اورانيوم است».

گزارشگر شبکه در ادامه گفت دولت محلي بصره تلاش مي کند با افزايش بودجه، با بيماري سرطان که پس از اشغال عراق در سال 2003 گسترش چشمگيري يافته است، مبارزه کند اما تعداد افرادي که براثر اين بيماري جان خود را از دست مي دهند همچنان رو به افزايش است. به گفته منابع دولتي، عراق در صدد تقديم شکايت عليه کشورهايي است که در اين کشور از اورانيوم ضعيف شده استفاده کرده اند تا غرامت هاي مالي را به عنوان بخشي از نيازهاي درماني قربانيان بيماري سرطان مطالبه کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.