سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون اول رئيس جمهور:

دولت از هرطرح و نظري که به نجات درياچه اروميه منتهي شود، استقبال مي‌کند

معاون اول رئيس‌جمهور گفت: دولت براي حل بحران آبي درياچه اروميه ضمن تصويب طرح‌ها و پروژه‌هاي بزرگ با اعتبارات کلان، از هرگونه طرح و نظري که به نجات اين پهنه آبي منتهي شود، استقبال مي‌کند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري محمدرضا رحيمي امروز(شنبه) در جريان سفر به آذربايجان غربي در کنفرانس بين‌المللي «درياچه اروميه،چالشها و راهکارها» گفت: باتوجه به شرايط حاد محيط زيست درياچه اروميه كه تقريباً از 15 سال گذشته شروع شده، سازمان حفاظت محيط زيست درقالب طرح بين‌المللي و ملي حفاظت از تالابهاي ايران با همکاري دستگاه‌هاي مختلف دولتي در سطح ملي و استانهاي واقع در حوضه آبخيز درياچه نسبت به تدوين برنامه مديريت جامع درياچه اروميه با رويکرد مديريت زيست بومي اقدام نموده است.

معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به برنامه‌هاي دولت براي نجات درياچه اروميه خاطرنشان کرد: دولت براي احياي اين درياچه پروژه‌هاي اضطراري کوتاه مدت و ميان مدت تصويب کرده که عمليات اجرايي طرحهاي کوتاه مدت به اتمام رسيده و پروژه‌هاي ميان مدت نيز درحال اتمام است.

رحيمي افزود: براساس اين مصوبات، ضمن توقف سد سازي و توسعه اراضي کشاورزي در حوضچه اين پهنه آبي، از سال گذشته بيش از 10 ميليارد ريال براي لايروبي و انتقال آب رودخانه‌ها به درياچه هزينه شده و ‌با اقدامات اوليه انجام گرفته در حوضه آبريز درياچه، ميزان آب ورودي در سال جاري به يک ميليارد و 700 ميليون مترمکعب افزايش يافته که با اين اقدام به نحو قابل ملاحظه‌اي از کاهش ارتفاع آب درياچه پيشگيري شده است.

وي اعطاي تسهيلات بانکي براي ‌اجراي طرحهاي آبياري تحت فشار و تحويل حجمي آب در 10 هزار هکتار از اراضي دشت زرينه رود مياندوآب را از ديگر طرح‌هاي در دست اجرا برشمرد و گفت: نظر به شرايط بحراني درياچه،دولت برنامه مديريت جامعي را نصويب كرد که بر اساس آن يک نهاد ملي تحت عنوان ستاد اجرايي مديريت حوضه آبخيز درياچه اروميه به رياست معاون اول رئيس جمهور و دبيري رياست سازمان حفاظت محيط زيست تشکيل شده است.

معاون اول رئيس جمهور در ادامه به برخي از نتايج بدست آمده از ستاد مذکور در راستاي بهبود وضعيت درياچه اروميه اشاره کرد و افزود: يکي از تصميمات ستاد، توافق جهت در نظر گرفتن حدود 3 ميليارد مترمکعب حداقل نياز آبي سالانه درياچه به عنوان عدد مبناي تصميم‌گيريهاي مديريتي و برنامه ريزيهاي مرتبط بود.

رحيمي از تصويب 12طرح اضطراري با بودجه 47 ميليارد ريال، 24 طرح اولويت دار پنج ساله و طرح افزايش راندمان مصرف آب کشاورزي به عنوان ديگر تصميمات ستاد ياد کرد و اظهار داشت: به منظور تامين اعتبار مورد نياز طرحهاي 24گانه اولويت‌دار در راستاي اجراي برنامه مديريت و تامين حقابه درياچه، هماهنگي لازم با معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور به عمل آمد.

وي ادامه داد: در جلسات ستاد اجرايي مديريت حوضه آبخيز درياچه اروميه همچنين برمبنا قرارگرفتن برنامه مديريت جامع درياچه در كليه اقدامات اجرايي مرتبط حوضه بطور ويژه تاکيد شد و ضمن جلوگيري از توسعه كمي كشاورزي در حوضه آبخيز درياچه، ممنوعيت تخصيص جديد در حوضه آبخيز درياچه و عدم ايجاد حقابه جديد به تصويب رسيد.

معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه ارزشها و كاركردهاي فراوان، موجب اهميت و اعتبار اين درياچه شده، تصريح کرد: يكي از مهم ترين ارزشهاي آن تعديل آب و هواي منطقه مي‌باشد زيرا سطح وسيع درياچه كمك زيادي به تعديل ‌رطوبت و درجه حرارت کرده و منطقه را به مكان مناسبي براي كشاورزي تبديل نموده است، ضمن آنکه رطوبت موجود در هوا نيز از توليد و پخش گرد و خاك جلوگيري مي‌كند.

رحيمي تاکيد کرد: نابودي اين حوضه، كه در عرصه بين‌المللي نيز به عنوان يكي از ذخيره‌گاه‌هاي زيست ‌كره يونسكو معرفي شده، بر اکوسيستم جهان تاثير مي‌گذارد و اگر از بين برود کشورهاي همسايه هم به لحاظ آب وهوايي آسيب جدي خواهند ديد.

وي حمايت از تنوع زيستي كه در اكوسيستمهاي آبي و خشكي اين درياچه زيست مي‌كنند را از ديگر ارزشهاي آن دانست و افزود: از جمله آنها مي‌توان به هزاران قطعه انواع گونه‌هاي پرندگان اشاره كرد كه مرحله‌اي از دوره زيستي خود را در اين منطقه مي‌گذرانند و گونه‌هاي ديگري از قبيل گوزن زرد ايراني و قوچ و ميش نيز در جزاير اين درياچه زيست مي‌كنند.

معاون اول رئيس جمهور اضافه کرد: بحث گردشگري و درماني آب و لجن، يكي ديگر از مهمترين ارزشهاي درياچه است که درگذشته بخاطر چشم‌اندازهاي زيبا و مشهور و نيز خواص درماني، هرساله هزاران نفر جهت استفاده از زيبايي‌ها و شنا در آب شور به سواحل اين پهنه آبي مسافرت مي‌كردند.

رحيمي در ادامه از تمامي کارشناسان، جامعه علمي و دانشگاهي، صاحبنظران و دوستداران محيط‌زيست خواست ، براي برون رفت از وضعيت فعلي درياچه، نظرات و راهکارهاي علمي و عملي خود را ارائه کنند.

معاون اول رئيس جمهور همچنين از همه نمايندگان استان آذربايجان غربي و ديگر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست براي تصويب بودجه ويژه‌اي که دولت در لايحه لحاظ خواهد کرد کمک‌هاي لازم را انجام دهند .

وي اظهار اميدواري کرد برگزاري اين همايش مانع نابودي اين اكوتوريسم طبيعي و نيز راهگشاي احياي درياچه باشد و مقالات علمي و کارشناسي ارائه شده در جهت حل مسائل و مشكلات اين حوضه آبخيز طبيعي مورد توجه و بهره‌برداري قرار گيرد.
انتهاي پيام/س2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.