سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

پيشرفت 80 درصدي مرمت بازارچه شتربان بازار جهاني تبريز

رییس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربایجان شرقی از پيشرفت فيزيكي 80 درصدي مرمت راسته شتربان بازار جهاني تبريز خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی افزود: اين بازار مشتمل بر 50 طاق و گنبد است كه مرمت 35 طاق گنبد آن به اتمام رسيده است.

وي با بيان اينكه با اتمام بخش عمده اي از مرمت اين بازار اكنون عمليات بازسازي به ميدان صاحب الامر رسيده است، يادآور شد: مرمت و بهسازي 15 طاق و گنبد باقي مانده در حال انجام است.

محمدي با اشاره به مرمت هاي انجام گرفته در بازار شتربان خاطرنشان كرد: بندكشي، استحكام بخشي و تقويت طاق ها، دوخت و دوز و اجراي مجدد گنبدها، پوكه ريزي و سبك سازي سقف گنبدها از جمله عمليات مرمتي راسته بازار شتربان به شمار مي رود.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان اظهار داشت: قدمت اين بازار به دوره قاجاريه مي رسد كه در ضلع شمالي بازار و در بالاي رودخانه واقع شده است.

محمدي با بيان اينكه راسته اصلي بازار شتربان از حدود 150 مغازه تشكيل شده است، تصريح كرد: براي مرمت اين راسته بازار تاكنون اعتباري بالغ بر 400 ميليون ريال هزينه شده است.

وي خاطرنشان كرد: بازار شتربان (دوه چی بازاری) در کنار درب قدیمی شتربان که یکی از درب های هشت گانه تبریز بود، احداث شده و بخش بزرگی از بازار، از میدان کاه فروشان تا میدان صاحب الامر را شامل می شود.

محمدي با بيان اينكه ثبت يك اثر باعث علاقه مندى جهانيان و بخصوص علاقمندان آثار تاريخى براى بازديد از آن است، تصريح كرد: سازمان ميراث فرهنگي با در نظر داشتن اولويت مرمت بخش هاي مختلف بازار، همگام با مردم و تمام بازاريان در حفاظت از اين سازه ارزشمند مي كوشد. /س

برچسب ها: پیرفت ، مرمت ، بازار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.