سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خانه‌هايي در تهران كه با دلار اجاره مي‌روند و به فروش مي‌رسند

در زعفرانيه، فرشته و فرمانيه کاخ‌هاي مجلل با قيمت‌هاي دلاري اجازه مي‌شوند و به فروش مي‌روند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران؛ پس از افزايش نوسانات نرخ ارز معاملات دلاري در تهران به شدت رونق گرفته و برخي از فروشندگان و فعالان بازار به خريد و فروش کالا براساس دلار روي آورده‌اند اين گروه در حالي که معتقدند که اين کار بهترين و منطقي‌ترين روش فروش است در معاملات خود دلار را جايگزين ريال کرده و معتقدند با فروش دلاري کالا در نوسانات نرخ دلار ارزش سرمايه آنها حفظ شده و دچار ضرر و زيان نمي‌شوند در اين رابطه يکي از فروشندگان بازار موبايل تهران به هفت صبح مي‌گويد: زماني که ما کالاي خود را خريداري کرديم نرخ دلار در حدود 1200 تومان بود اما در حال حاضر دلار به بيش از 2800 تومان رسيده است. وي مي‌گويد از سوي ديگر نرخ ارز هر روز در حال تغيير و افزايش است بنابراين در صورت فروش کالا با ريال نه تنها ديگر توان خريد کالاي مشابه را نخواهيم داشت بلکه به اين طريق ارزش سرمايه نيز حفظ خواهد شد.
* رونق اجاره املاک لوکس دلاري
بررسي‌هاي صورت گرفته از صنوف مختلف نشان مي‌دهد بيشترين معاملات دلاري در صنف معاملات مسکن و خريد و فروش محصولات کامپيوتري و موبايل است در اين رابطه آريا که از مشاوران املاک منطقه زعفرانيه تهران است در خصوص رواج معاملات دلاري به جاي ريال به هفت صبح مي‌گويد در معاملات مسکن به ويژه بخش اجاره بها در گذشته هم برخي از مالکان ترجيح مي‌دادند واحدهاي خود را به خارجيان و با دلار اجاره دهند. وي گفت: البته پس از افزايش نرخ دلار تمايل مالکان براي اجاره با دلار به مراتب بيشتر شده است به گونه‌اي که هم اکنون در بيش از 20 درصد از فايل‌هاي موجود در منطقه مالک اجاره را به شرط دريافت ماهانه دلار تعيين کرده است. وي گفت: به عنوان مثال چند وقت پيش ملکي 800 متري تريبلکس در منطقه فرشته براي اجاره با قيمت ماهانه 25 ميليون تومان به آژانس سپرده شد که با توجه به قيمت و بزرگي خانه تا کنون اجاره نرفته است. اين در حالي است که مالک آن هم اکنون مراجعه کرده و نرخ اجاره را براساس ماهانه حدود 12 هزار دلار تعيين کرده است مالک ملک 750 متري در منطقه فرشته با وجود اينکه مبله هم نيست براي اجاره به ايراني‌ها هم ماهانه 9 هزار دلار درخواست کرده است. وي گفت:‌ در خانه‌هاي اجاره‌اي با دلار معمولا خانه مبله و در کوتاه مدت به خارجيان اجاره داده مي‌شد اما در حال حاضر چون بسياري از ايرانيان اقدام به اجاره خانه‌هاي فوق مي‌کنند. نه تنها مدت زمان اجاره افزايش يافته بلکه مانند روال عادي اجاره بها ره بصورت ماهانه از مستاجر دريافت مي‌شود.
وي در پاسخ به اينکه شرايط دريافت حق کميسيون مشاوران املاک در اين واحدها چگونه است گفت: طبيعتا وقتي مبناي معامله‌اي دلار باشد حق کميسيون مشاور املاک هم براساس دلار خواهد بود و مطابق عرف از طرفين نصف مبلغ اجاره دريافت خواهد شد.
وي در پاسخ به اينکه آيا دريافت حق کميسيون با دلار باعث نشده تا مشاوران هم به افزايش اينگونه معاملات دامن بزنند، گفت: اينکه اجاره يک واحدي براساس دلار باشد يا ريال در اختيار مشاور املاک نيست و مشاور فقط حکم معرفي کننده را دارد بنابراين تاثيري در افزايش يا کاهش اين نوع معامله نخواهد داشت. وي تاکيد کرد: در بازار نقل و انتقالات مسکن معمولا برخي از سفارتخانه‌هاي خارجي با بنگاه‌هاي املاک قرار داد دارند و مسئوليت سکونت کارمندانشان در واحدهاي ممناسب را به آنها واگذار مي‌کنند. همچنين خوش حسابي اين دسته از مستاجران از گذشته تا به امروز باعث شده تا دارندگان واحدهاي لوکس خانه‌هاي خود را به صورت مبله به بازار اجاره عرضه کنند.
* خريد و فروش کاخ‌هاي دلاري
همزمان با رونق گرفتن معاملات دلاري در برخي از صنوف و مبحث اجاره بها، خريد و فروش برخي از خانه‌هاي بسيار لوکس و بزرگ که سازندگان آنها نام کاخ را بر آنها اطلاق مي‌کنند در سطح مناطق شمالي شهر تهران براساس دلار روبه افزايش است. اين در حاليست که هم اکنون خريد يک واحد مسکوني 60 متري براي بسياري از اقشار جامعه به صورت امري دست نيافتني مبدل شده است؛ نمونه آن هم آپارتماني چند طبقه در منطقه نياوران تهران است. اين ساختمان که به گفته سازنده آن در هفت طبقه دو واحدي ساخته شده داراي واحدهاي 240 متري است که به قول فروشنده از ديد منحصر به فردي نسبت به شهر برخوردار است. اين کاخ مجهز به استخر بزرگسالان و استخر کودکان است.
همچنين لابي مجللي دارد که از خصوصيات منحصر به فرد آن مي‌توان به سقف بسيار بلندش اشاره کرد براساس گفته صاحب ملک تمام امکانات و مصالح اين خانه خارجي و وارداتي هستند و از ابزارآلات و مبلمان نامرغوب به هيچ عنوان در آن استفاده نشده است توجيه اين مالک براي فروش براساس دلار اين است که بسياري از مصالح و مبلمان اين خانه‌ها از کشورهاي خارجي و به صورت مستقيم وارد شده‌اند و نمي‌توان به راحتي براي آنها قيمت ريالي در نظر گرفت او عنوان مي‌کند که اگر قيمت هر متر از واحدهاي کاخ را از دلار به ريال تبديل کند براي خريد هر متر آن 16 تا 17 ميليون تومان هزينه شود يعني براي خريد هر واحد 240 متري بايد به فروشنده سه ميليارد و 840 ميليون تومان و براي کل آن بايد بيش از 53 ميليارد تومان پرداخت کرد.
* شايعه محوريت دلار در بازار رايانه
با نوسانات نرخ دلار در کشور هرازگاهي اين شايعه مطرح مي‌شود که فروشندگان لوازمي مثل لپ تاپ و موبايل جنس خود را به دلار مي‌فروشند واقعيت ماجرا اين است که کسي تا حالا نديده چنين شايعه‌اي در واقعيت اتفاق بيافتد در مقطعي که نرخ دلار به يک باره بالا رفت فروشندگان بازار رايانه در پاسخ به خريداراني که افزايش قيمت‌ها انتقاد داشتند مي‌گفتند «قيمت‌ها بالا رفته و ما براي خريد جنس‌هاي جديد مجبوريم جنس‌هاي قديمي را هم گران‌تر بفروشيم و اگر مشکلي با اين قضيه داريد به نرخ روز دلار به ما پول بدهيد». اين جمله فقط در حد يک شوخي تلخ باقي ماند و هرگز در عمل  دلار مبناي معاملات در بازار قرار نگرفت اين روزها بازار رايانه و لوازم جانبي وضعيت آشفته‌اي دارد با اينکه گفته مي‌شد محدوديت‌هاي وارد اين اقلام برداشته شده ديروز رئيس اتحاديه فناوران تهران گفت: همچنان واردات برخي کالاها مقدور نيست و امکان ثبت و سفارش وجود ندارد به گفته مير مهدي کميجاني «عده‌اي بسياري هم کالاهاي مورد نياز خود را وارد  کرده‌اند اما اين کالاها به دليل آنکه با ارز مرجع خريداري نشده در گمرک مانده است» همه اين اتفاقات به بدتر شدن اوضاع بازار يارانه دامن مي‌زند در اين شرايط فروشندگان قيمت حداکثري را به ريال براي کالاهايشان لحاظ مي‌کنند و فقط خريداران هستند که متضرر مي‌شوند.

              نرخ اجاره ماهانه در نقاط مختلف تهران
محله                   متراژ (متر مربع)              اجاره ماهانه
الهيه                    260                                7500 دلار
شهرک غرب       125                                2500 دلار
نياوران                 222                                 3000 دلار
جردن                    300                                3500 دلار
فرشته                  200                               350 دلار
فرمانيه                  280                                 4000 دلار


منبع روزنامه هفت صبح
برچسب ها: معاملات ، مسکن ، دلار ، اجاره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.