سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ياسوج/

توقف قطار مهرورزی دولت در 100 کیلومتر از راه‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد

علیرغم اقدامات مهم دولت‌های نهم و دهم در زمینه تکمیل راه‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد، اما هنوز 100 کیلومتر از راه‌های استان چشم انتظار مهرورزی دولت عدالت‌محور است.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  خدمات رسانی به روستاهای استان و خصوصاً روستاهای شهرستان کهگیلویه و بویراحمد از هنگام پیروزی انقلاب و پایه‌گذاری جهاد سازندگی شتاب خوبی به خود گرفت و این خدمات رسانی‌ها در ابتدا با ایجاد راه‌های خاکی که بیشتر نیز بر اساس اصول مهندسی و استاندارد نبودند، آغاز شد و البته همین جاده‌های غیر استاندارد خود شاهرگ‌های حیاتی برای رساندن سایر خدمات به روستاییان شدند.

با گذر زمان و پایان جنگ، بهسازی جاده‌های روستایی هر چند به کندی اما آغاز شد و در مقطعی نیز روستاییان و جاده‌های آن‌ها به دست فراموشی سپرده شدند.

در سال‌های اخیر و خصوصاً با روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم و تفکر جهادی حاکم بر بدنه دولت و توجه خاص به روستاها و خدمات‌رسانی به آن‌ها روند مرمت و آسفالت راه‌های روستایی شتاب دو چندان گرفت به طوری که می‌توان گفت توسعه و آسفالت راه‌های روستایی در دولت کنونی با هیچ یک از دولت‌های گذشته در مقام قیاس نیست.

لطف دولت مهرورز و عدالت‌محور البته به روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد و خصوصاً روستاهای متعدد کهگیلویه و بویراحمد نیز رسید و بیشتر روستاهای این شهرستان که زمانی راه آسفالته برای روستای خود را در خواب هم نمی‌دیدند از این نعمت برخوردار شدند.

اما در این میان تعدادی از روستاهای شهرستان کهگیلویه و بویراحمد که کاملاً آماده هستند هنوز در حسرت راه آسفالته مانده‌اند.

تمام قضیه به اینجا ختم نمی‌شود بلکه مشکل و معضل اصلی این است که پروژه‌هایی که با رایزنی فراوان تا مرحله زیرسازی و قیرپاشی پیشرفت داشته‌اند به علت کمبود قیر متوقف شده‌اند و روزانه به وسیله باد و باران در معرض تخریب قرار دارند.

سید ناصر رضایی فرماندار شهرستان کهگیلویه و بویراحمد با تأیید این مطلب ‌گفت: بیش از 100 کیلومتر راه‌های روستایی شهرستان کهگیلویه و بویراحمد که با تلاش‌ و هزینه‌های فراوان تا مرحله زیرسازی پیشرفت داشته‌اند به دلیل کمبود قیر آسفالت نشده‌اند.

وی با بیا این موضوع که اگر این جاده‌های روستایی در اسرع وقت آسفالت و تکمیل نشوند هزینه‌های مضاعفی را در پی خواهند داشت، اظهار داشت: متأسفانه در هفته‌های اخیر گزارش‌های زیادی به ما رسیده که این جاده‌ها در حال تخریب هستند.

سید محمدحسین نصیری‌راد رئیس اداره راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان این نکته که برای احداث هر کیلومتر راه روستایی بیش از 40 میلیون تومان هزینه می‌شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه کمبود قیر باعث شده که بیش از 100 کیلومتر از راه‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد که تا مرحله قیر پاشی و آسفالت پیشرفت داشتند، راکد بمانند.

رئیس اداره راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیش از 20 روستا از این 100 کیلومتر جاده روستایی استفاده می‌کنند، اظهار داشت: تاکنون خسارات زیادی به را‌ه‌های روستایی زیرسازی شده وارد شده است.

وی از خسارت بیش از یک میلیارد تومانی به جاده‌های روستایی سخن به میان آورد و ادامه داد: اگر هر چه سریع‌تر چاره‌ای اندیشیده نشود میزان خسارات در بارش‌های بعدی نیز افزایش می‌یابد.

سید محمد موحدی رئیس شورای اسلامی طولیان در این‌باره عنوان کرد: راه روستای ما که تا مرحله زیرسازی پیشرفت داشت متأسفانه به علت تأخیر در اجرای آسفالت تقریباً از بین رفته و هیچ اثری از آن باقی نمانده است.

رجبعلی عطاران از اهالی دره خواجه از توابع بخش دیشموک نیز با بیان این‌که سال‌ها انتظار آسفالت شدن روستایشان را می‌کشیدند، گفت: با گذشت چند ماه از تکمیل زیرسازی این جاده هنوز آن را آسفالت نکرده‌اند و روز به روز بیشتر تخریب می‌شود.

با همه این اوصاف و با توجه به این‌که روستاهای مورد نظر از محروم‌ترین روستاهای شهرستان کهگیلویه و بویراحمد هستند، انتظار می‌رود که مسئولان و متولیان امر خصوصاً استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی همت خود را برای تکمیل و آسفالت این را‌ه‌های روستایی به کار بگیرند.

قطعاً اقدام جهادی مسئولان استانی علاوه بر جلوگیری از هدر رفت بیت‌المال و برآوردن آرزوی روستاییان می‌تواند عیار خوبی برای سنجش تعهد آن‌ها و نیز توجه به مناطق محروم باشد./ج1

برچسب ها: دولت ، مهرورزی ، بیت المال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.