سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

برداشت 25 تن مورد در استان فارس

با پایان برداشت مورد(Mord) در استان فارس، 25 تن مورد از 50 هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان فارس برداشت شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس مورد درختچه ای خودرو و همیشه سبز است که در مناطق گرمسیرایران و بندرت در نواحی معتدل و گرم می روید.
گیاه مورد در تعدیل هوا وحفظ و نگهداری رطوبت در مناطق گرم و حفظ تعادل محیط زیست نقش به سزایی دارد.
برگهای گیاه مورد به صورت عصاره و پودر درصنایع، تولیدات دارویی و آرایشی- بهداشتی، به ویژه در ترکیبات مواد شوینده استفاده می شود.
رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت : از هر درختچه مورد 3 سالی یک بار برگ برداشت می شود؛ به همین دلیل هر سال به قسمتی از اراضی مورد مجوز برداشت داده می شود .
برگهای گیاه مورد دارای اسانس، تانن، فلاونوئید، ویتامینCاست که با فرآوری قیمت در بازارهای جهانی ارزش آن 300 برابر می شود .
در هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان فارس مورد رشد می کند و امسال منابع طبیعی با کاشت 50 هزار نهال در 7 تا 10 هکتار از عرصه های منابع طبیعی مورد کشت می کند.
در رویشگاه های استان فارس از هر متر مربع بیش از 4 کیلوگرم مورد تر یا 1 کیلوگرم مورد خشک برداشت می شود.
در استان فارس 2 کارخانه فرآوری مورد وجود دارد که سالانه نیمی از مورد برداشت شده در استان فارس به صورت برگ خشک، پودر و یا اسانس به کشورهای حوزه خلیج فارس، هندوستان، برخی کشورهای اروپایی و استرالیا صادرمی شود .
رویشگاه طبیعی گیاه مورد در استان فارس در شهرستانهای فیروزآباد، داراب، استهبان، کازرون، ممسنی، رستم و بخش کوهمره سرخی شیراز است ./س

برچسب ها: مورد ، برداشت ، فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.